Tuesday, February 12, 2008

اخويا هينقطنى عشان نشوف بيت العز اللى هو بيتنا







مكنش ينفع افوت عليكم اللى اخويا عمله فيا اهو عمال يتنطنط حوليا عاوز يفتح على اخوه التانى اللى هو اخويا برضة(شوف الصدف)وهو بيقلع



كنت بلعب شوية ببرنامج جوجل ايرث طبعا كلكم عارفينه



المهم مكنتش عارفة اشوف بيتى ازاى



استعنت بيه وصلنى لحد قرب الحى اللى انا ساكنه فيه وتهنا احنا الاتنين بعد كدة



انا ذاكرتى ضعيفة اوى مع الشوارع مش بعرف امشى لوحدى اوى



شهاب اخويا الصغير شوفو الحديث اللى دار بينا الواد ده عبقرية كمبيوتريه بالنسبه لسنة


اهو لابس نضارتى الشمس ومتخفى فيها وهو ده اللى كان بينزل نسخ الويندز بس معرفش ايه اللى جراله دلوقت لما قال كدة



شهاب:هو البرنامج دة بيجيب الشوارع دلوقتى حالا,يعنى والعربيات بتتحرك فى الشوارع



انا:معتقدتش يا شهاب,ليه؟



شهاب:اصل لو هو بيجيب الصور فى الوقت الحالى هطلع اقفلك عند الميدان اللى احنا وصلنا ليه دلوقتى واركب العجلة وافضل ماشى وانتى تمشى ورايا بالقمر الصناعى اللى فى برنامج جوجل ايرث لحد لما نوصل البيت



انا:ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه



كنت خلاص فعلا وشى ازرق واحمر من الضحك



المهم جه اخونا التانى الاوسط اللى بينى وبين شهاب (زيزو) ودلنا على بيتنا فين ما هو صايع كبير وشبعان لف فى الشوراع



انتظر تعليقاتكم

12 comments:

Unknown said...

ههههههههههههههههههههههههههههههه
يا خبر ابيض
على فكره يا شهاب انا خليفتك فى الملاعب
بس ان عملت حركه تانيه
انا رت نشرت غسيل فى بلكونتنا وقلت هشوف الغسيل بتاعنا بالقمر الصناعي
ههههههههه
والله زى السكر ما شاء الله
انا كنت جايه4 كيلو موز نقزقزهم سوا
موتينى من الضحك
هروح اتفرج على بقيت المدونة بقى
عقبال عش الزوجيه يا جميله

HeBa said...

كل الناس بتتكلم على جوجل ايرث

انا عمري ما جربته بصراحة ومعرفش حدود امكانياته ايه يعني

بس دمكم خفيف بجد

تحياتي

صحفية روشة said...

حرام اللى بتعملوه فيا انتى وشهاب يا لماضة
وميرسى لكلامك الحلو يا لماضة
متبقيش تقطعى الزيارات ولا الموز

صحفية روشة said...

هبه جوجل ايرث دة بيمكنك انك تشوفى الاماكن من فوق ممكن تشوفى بيتك الاهرامات السيد البدوى سيدى عبد الرحيم القناوى اى حاجة يعنى
ادخلى جوجل واكتبى جوجل ايرث واعملى سيرش ونزليه هيعجبك اوى

Selfmeaning said...

حمد لله على سلامتك من حالة التوهان

و اللف على بيتك

بصراحة انا اول مرة ادخل بوجى بتاعك

بس استمتعت بالزيارة جدا

و اتمنى ابقى عندك عالطول

و ربنا يخليللك اخواتك

الفارس الملثم said...

هو البرنامج ده كان عندي زمان بس تهت فيه ولغاية دلوقتي لسه معرفتش الاقي بيتنا

لو عرفت تلاقي بيتكم ابقي قولنا ودوريلي بالمرة علي بيتنا

تقبلي مروري

صحفية روشة said...

selfmeaning
اتمنى زيارتك المستديمة ليا بدون انقطاع
بس بالنسبة لموضوع اخواتى انا هعرض عليك تاخدهم مقابل مروحة وسخان عشان انا بجهز عشان اتجوز
ها اية رايك؟

صحفية روشة said...

الفارس الملثم
انا فعلا لقيت بيتنا بس بعد عناء ومشقة وعارضه الصورة فوق
اما بالنسبة لان انت عاوز تلاقى بيتك ادينى عنوانك وانا ابعتلك البرنامج لانى مش قادرة ادور على بيت اى حد تانى

جميز said...

على فكرة , وقع منى فلوس قدام البيت اللى فى الصورة , ياريت تسألى عليها , و متخافيش مش هنساكى بالـ 10 فى المية

صحفية روشة said...

جميز
انا بقبض مقدم

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

على فكرة البرنامج دة روعة ونكبة في نفس الوقت
روعة بالنسبة لي لاني انا وزوجي بنستدل بيه على اي مشوار نحب نروحه بالعربية خصوصا لو مش عارفين طريق اللي هتمشي فيه العربية كويس
نكبة لان البعدة بيستخدموه في ضرب المناطق اللي عاوزين يضربوها بالقمر الصناعي عن طريقه وكمان بيفضح اي اماكن في اي حتة زي اماكن المطارات والاماكن العسكرية يعني برنامج فظييع
بس لو لاحظتي في نسخته الاحدث هتلاقي اسرائيل بالذات متعتمة شويتين
انما قوليلي انت ساكنة فين في الحتة اللي انت محدداها هنا عشان انزلها عندي
على فكرة ممكن تكتبي عليه اسم الشارع بتاعك او اسمك جنب الشارع وهيتسجل فعلا ويطلع لاي حد زي ما شفنا ناس كاتبة مثلا على روض الفرج ولاية روض الفرج

صحفية روشة said...

nonoymm
عندك حق فى اللى قولتيه
بس كل حاجة ليها عيوبها ومميزاتها