Thursday, February 21, 2008

خناقة


الواد الرخم:مساؤه قشطة

البنت:يا سم

البنت بتمشى بسرعة عشان يسيبها فى حالها

الواد الرخم:طب مالك ماشيه بسرعة كدة لية انت وراكى مشوار

البنت:لا ورايا حمار

الواد الرخم:طب ليه كدة بس ده انا معجب

البنت هتمشى وهو هيزهق وهيتزحلق

بس فى حاجة الموقف ده وانتى لوحدك يا حلوه وانتى مش معاكى حد

الموقف التانى

البنت وخطيبها ماشيين وشاب او شباب رخمين ماشيين سوا

الشاب الرخم:يا كااااااابتن, زوقك حلو والله

خطيبك بيبصله بقرف واتنرفز

البنت بتقول لخطيبها سيبك منه لكن خطيبها على اخره

الشاب الرخم لم يكتفى

الشاب الرخم:بس انا اول مره اشوف قمر فى عز الضهر

مزه مزه يعنى

خطيبك :لا بقة دة انت عاوز تتادب تعالى وانا امزمزك ده انا مش خلى الدكتور يعرف يخيط فيك غرزة

دة لو خطيبك دمه حامى

اما لو خطيبك واد كتكوت

خطيبك:ربنا يسامحك وعلى فكرة اللى انت بتعمله ده غلط

ومش عارفة فى واحد وسط ولا اية يعنى فى رد فعل تالت ولا لا

تيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييت

انتهى البوست

لاول مرة مش هكمل البوست انتم اللى هتكملوه

عاوزة راى البنات

لو الموقف ده اتحطيتى فيه يبقى نفسك خطيبك يدلو شلوت ومقلب حرامية ويعورله عينه

وتحسى انك مخطوبه لكرم جابر

ولا يعمل فيها مش سامع ولا رايك اية بالظبط؟

وعاوزة راى الشباب

لو حصلك الموقف ده

هتتصرف ازاى هتروح تضربه ولا هتقصر الشر؟

انتظر تعليقاتكم


69 comments:

صوت من مصر said...

لا طبعا اروح خطيبتى وبعدين اكسر عضم امه بجد
ويعكسها ازاى هى ماشيه مع قفص فراخ ولا ايه ؟
عموما اول تعليق

almasry said...

ازيك....هههههه انا كولد ممكن أخاف امشى فى الشارع مع موزه لكن انتى مش معايا ان الزمن ده بقى غريب؟ لدرجة انك كبنت (اعتقد كده) بتقولى كلمة "موزه" بمنتهى البساطه كده؟ انا مستغرب فعلا
اما لو حصل ليه الموقف ده هعمل عبيط لأنى فى الشارع وبعدين حبيبتى عمرى ما أخرجها بلبس مش تمام وممكن تقوليلى تزمت وكلام مش عارف ايه لكن اللى يحب حد بجد لازم يحافظ عليه وطول ماهو شايفها ماشيه محترمه مش هيقولها موزه ولا حتى نوزه
تحيــــــــاتى
المصـــــرى

صحفية روشة said...

صوت من مصر شكرا لتعليقك وانشالله دايما اول تعليق

صحفية روشة said...

والله مش انا اللى كنت بقول
ده الشاب الرخم
ودى الفاظ الشباب
وانا مش هستحى واحط راسى فى الرمل مقابل انى مقولش الحقيقة كما هى
انا صريحة ومفيش الا لسان
زعلان من صراحتى براحتك
بس جراتى هى اللى حببت البلوجرية فيا
هو لازم عشان ابقى بنت مؤدبه اتسهوك؟
ثانيا
مش اللى بيلبسو خليع او قصير بس هما اللى بيتعاكسو ولا الحلوين بس هما اللى بيتعاكسو
انا صاحبتى المنقبة كانت ماشية معايا وقعد يتغزل فى عنيها
وانا بلبس اقل حاجة بلوزة او تونيك
مش بديهات يعنى ومع ذلك محدش سايبنى فى حالى

ملك الكبدة said...

يعني منتظرة ايه يعني

لو انتي بتدوري على شاب كيس جوافة مش هتلاقيه هنا

و لو كان موجود مش هيقوللك انه هيقوله ربنا يسامحك

قال يعاكسها قال

ده لو بصلها هتكون هيا اخر حاجة يشوفها

almasry said...

أوك شكلنا مش هنتفق لكن مش مشكله الآراء الكتيره بتزود المعرفه انا ضيفتك فى مدونتى اتمنى أكون مش بكون بايخ
المصـرى

صحفية روشة said...

ملك الكبده عادى يعنى
ماهو مش هيقول انا كيس جوافة
هو ممكن يقول انا مش هعمل مشاكل وهى معايا ابدا
وده راى يحترم
انا مش بعمل دعوة بقول فيها للشباب اتخانق ولا بقوله طنش
كل واحد يقول رايه بصراحه والاتنين رايهم انا بحترمه

صحفية روشة said...

المصرى
عادى الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضيه
انا مش متوقعة من كل زوارى انهم يكونو متفقين معايا
انما مش تنتقض على طول كدة:)
اكيد مدونتى فيها حاجة حلوة
ولا انت شايف كل اللى فيها وحش وبس
وانت مش بايخ وشكرا لاضافتك

HeBa said...

بصي يا مها

معروف إن الرجل أقوى من المرأة

والمرأة بتبقى محتاجة تحس إن الراجل اللي هيا مرتبطة بيه يقدر يحميها

مش كيس جوافة أو جبان

بس في نفس الوقت

في الزمن اللي احنا عايشين فيه

ممكن تكون نتيجة خناقة زي دي مؤسفة للغاية لو الرخم ده معاه سلاح أبيض مثلا

بس زي ما قلت أنا كأنثى هأبقي محتاجة أحس أنه يقدر يدافع عني ويحميني وإلا يبقى ايه الفرق بينا

ملحوظة

زي ما قال الكبده

مفيش حد هيقول على نفسه أنه كيس جوافة

تحياتي

yomna said...

اولا بجد بلوج جامد ودمه خفيف

انا لسه شايفاه دلوقتي بالصدفة بس بجد شكله حلو اوى.. ومش محتاجه اقلك دمه زي العسل

اما بقى موضوع كيس الجوافة اللي انتي بتقولي عليه ده...فانا مش متفقة معاكي ولا مع كل الجدعان اللي هنا... مش معنى انك تطنش الشباب الصايع ده انك كيس جوافة او تامر... بس انت لو شتمتهم او ضربتهم ده مش رجولة ابدا... انت بتنزل مستواك ليهم ده اولا...ثانيا لو شتمت بس فده معناه سوري انك مش متربي كويس

ومن موقعي هذا فانا بعلن موقفي الرافض للخناق وممكن ببساطة دا لو ماشية مع اللي مامته داعية عليه ده وحصل موقف زي ده... هيقوله احترم نفسك وخلاص على كده... ومش هقول عليه كيس جوافة بالعكس انا هقول عليه واحد مؤدب ومحترم

ده ميمنعش ان اي بنت بتحب سبع البرومبة اللي ماشية معاه يفرد عضلاته... بس ده طبعا مش بيغير موقفي

مهندس مصري بيحب مصر said...

لو هيا ماشية معايا بلبس محترم و احنا ماشيين محترمين
و هوا واد رخم واحد حأتخانق معاه
انما لو اكتر من واحد حأشتمهم بس
:)
الواحد عارف قدراته برضه
و أنا مش مازنجر و لا جريندايزر
بس مش شرط الخناق في ساعتها
ممكن أروحها و أرجع لهم بشوية عيال يأدبوهم
و ممكن أبلغ فيهم البوليس يجيي يلمهم
و اوصي عليهم واحد معرفة يروقهم

فيه حلول كتير للموقف
مش حل منفرد
:)

بطوط حبوب said...

والله الانسان عنده مخ يشوف هيضرب ودام خطيبته ولا هيضرب
وكيس جوافه على العموم احسم من عصير جوافه
انما لو هيضرب يبقى بلاها جوافه خالص
دى اول زياره ليا هنا والمدونه تحفه اتمنى نكون اصدقاء

صحفية روشة said...

هبه
هو اكيد مش هيدخل خناقة هو عارف انه هينضرب فيها
اكيد هيدرس الموضوع الاول:)
وكمان اللى مش هيتخانق مش كيس جوافة
يمكن انسان مسالم
انا مكنش قصدى وانا بكتب البوست انى اخليكم تاخدو فكره وحشة عن اللى مش هيتخانق

صحفية روشة said...

يمنى العسوله
اول واحدة متعارضش على ان خطيبها ميتخانقش
وعلى فكرة انا مش بنصر الشاب الىل عاوز يتخانق وبقول انه جدع
ولا بقول ان المسالم خيخة
الموضوع اراء
ويتقاس حسب الموقف نفسه

صحفية روشة said...

مهندس مصرى
احلى رد والله
كلام عاقل
او اكتر من واحد الكترة تغلب الشجاعة والقوة كمان
وكمان لو هى محترمة يبقى اتهانت وقذفوها وهى محصنة
انما لو نص ونص
فهى اللى غلطانة مش هما وانا مكنتش بتكلم على الانسانة النص ونص دى انا كنت بتكلم على المحترمة

صحفية روشة said...

بطوط حبوب
كلامك صح
الواحد ميدخلش خناقة الا لما يكون عارف ابعادها
:)
اتمنى متكونش اخر زياره

جميز said...

سؤال
هل البنت _ أى بنت _ هتكون مبسوطة و هو خطيبها بيتخانق و الشارع ملموم , و هات يا ضرب , و هات يا ألفاظ

بأى حال من الأحوال , و أياً كانت نتيجة الخناقة , مش هيكون غير الاحساس بالندم

يعنى بصراحة لا الظرف ولا الصحبة هيكونوا مناسبين لخناقة

شىء من الجوافة و البعد عن العنترية و المظهرية , هيكون هو الحل الأمثل , من وجهة مظرى طبعا

و طبعا فيه ظروف استثنائية بتنسف كل الكلام اللى انا قولته

تحياتى

صحفية روشة said...

جميز
انا تنحت واذبهليت
مش عارفة اقولك اية
بنجتنى يا استاذ

عروس البحر said...

هما الشباب فاضيين
عشان المعاكسات
ايه الارقف اللي بقنا فيه؟؟؟
انا حموت الشاب الرخم و حمرمطه
انتي عارفني انا بعضلات
و العكس
ههههههههههههههههههههه
تحياتي

Empress appy said...

بص يا بشمهندسه انتى هو الزمن ده بصراحه يعنى الاخلاق راحت فيه فى شجرة زمان كده كانت النس بتحترم نفسها انما دلوقتى لا بس بصراحه مشوفتش واحد بيعاكس وحده مع خطبها الا دى بتبقى فى منطقه ايه يعنى علشان اروح اتفرج يعنى بصى عباس العقاد ومدينة نصر الناس فيها بتعاكس طبعا القاهرة الجديدة لا لان اغلبيتهم عندنا هناك اجانب او اولاد ناس قوى ومعاكستهم شيك بس عمرى ما شوفت الموضوع ده عموما لو مع خطيبى عمرى ما هخليه يتخانق او حتى صحبى هقوم بالواجب انا ههههههههه لا طبعا بصى هنلم الدور علشان منهزقش نفسنا

واحده من الناس said...

واسعه شويه حكاية شباب تعاكس واحده ماشيه مع خطيبها دي...
الا اذا كانت
over
وساعتها ماظنش ان اللي ماشي معاها ده عنده دم أصلا عشان يتحرق والا كان اتحرق لما شافها
over
وكان لمّها الاول...
يا اما هما الاتنين شكلهم غلط ولا مخطوبين ولا يحزنون...

بس بشكل عام طبعا لازم يتنرفز ودمه يفور ويمسك في خناقهم
وانا اوقّف أول تاكسي وشدّه وقوله يالا بلاش مشاكل وفضايح..؟

دمك شربات والمدونه لذيذه قوي
تحياتي

عبدالرحمن الشافعي said...

الأستاذة مها.....
عاوز أقول حاجة ....تعقيب بسيط على تعليق الأستاذة يمنى...من السهل قوي إن الواحد يقول..ويتكلم ...بس لو الواحد إتحط في الموقف ..هيبقى الوضع حاجة تانية...
وأنا معاها في موضوع رفض الضرب والخناقة...بس عقول الشباب الطايش إلي بيعاكسوا...هتزيد في المعاكسة ...لحد ما يطر الأخ المحترم إنه يتشاكل ...لو إتشاكل هتبقى العواقب جثيمة ...من كثرة عدد الشباب الطايش وأسلحتهم البيضاء...
فا كأنك تكلمي عن حاجة زي دي في العصر ده....فدي حاجة مستحيلة...
.....
دا كان تعقيب صغير بس على الموضوع ... وجميل منك قوي إنك تكتبي موضوع زي ده...
عموما لو انا إتحطيط في الموقف ...هكون رافض الخناق تماما ...ل
أن ممكن أعرض خطيبتي للخطر ...
دا كان ردي في الموضوع ....

وفي حاجة كمان ..إنتي ما قولتلناش رأيك لو إنتي إتحطيتي في الموقف ده...
مش معنا إحنا...
ههههه

تحياتي لكي

صحفية روشة said...

عروس البحر
والله هما فعلا بقوا فاضييين ومحدش يلومهم
مصر مفيهاش شغل
والعراق اللى كانت لماهم قفلت
والسعودية خلاص اللى سافر من الاول سافر
واساسا اصبح الحصول على عقد عمل مش سهل اليومين دول

صحفية روشة said...

ابى
اولا انا مش بتكلم على نوع المعاكسة شيك ولا لا
اهى فى الاول وفى الاخر تندرج تحت بند معاكسة
والكلام دة بيحصل مع واحدة وخطيبها واحدة ومامتها
وشوفتو بعينى وانا خارجة انا وخطيبى كان فى واحد بيتخانق على مرمى البصر كدة ولما قربنا بحكم اننا كدة كدة كنا هنعدى من الشارع ده
لقيناه بيتخانق مع مجموعة شباب عاكسو خطيبتوا ولا حبيبته باين
وكان الواد ماسك التلاته مبهدلهم ومعورهم كمان

صحفية روشة said...

اوشه
اكيد هى لو لابسه
over
مش من حقه يتكلم اصلا
ميرسى ليكى

صحفية روشة said...

عبد الرحمن ياسين
ميرسى لتعليقك وميرسى لمدحك فيا
وانا مش هقول رايى ايه
لسبب
عشان لما حد يرد رد معاكس ميبقاش بيهاجمنى او بيرد عليا انا عاوزة اسمع رايه هو مش رده على رايى
سلام

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

انا زوجي مابيسكتش بس انا عاوزاه يسكت

صحفية روشة said...

المفقوعة مرارتها
يختلف ردالفعل من راجل للتانى
بس لو عاوزاه يسكت
حاولى معاه بذكائك

raspoutine said...

انا جييت عشان ارد الزيارة
لكن الموضوع ده او البوست ده اقل كتير من مستواكى اللى اتعودنا عليه
اسف لو تكلمت بصراحة
تحياتى
وشكراً لزيارتك ولتعليقك

سنووايت said...

لا طبعا انا ما اشجعش انه يتخانق وانا معاه او حتي وانا مش معاه
واذا كان اللي بيعاكش مش محترم ما احبش انه ينزل لمستواه او حتي اقل وما اعتقدش ان فيه واحد بيفهم هيتخانق وخطيبته معاه

إبـراهيم ... said...

على فكـرة أنا ممكن أعمل نفسي مادخلتش عندك أصلاً ، عشان أخلـص من الورطـة دي، بـس غالبًا الموقف مش بيبقى خطير، والفكـ{ة إني مش هقطع حـد ولا حاجة، ممكن أكلمه كلمتين، وأنسحب بهدوء، لو زودها هتنرفز عليه !! ، لو هوا بقى قاصد يضايقني ، فده هتبقى ليلة اللي جابوه سودا !!

أحمد منتصر said...

أنا كنت ماشي مع بنت مرة ف وسط البلد ف القاهرة وبعدين واد صغير كده هو مش صغير أوي يعني عاكسها فأنا حسيت إنها مخدتش بالها فانا مخدتش بالي أنا كمان :)

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً said...

لو انا مكان صاحبنا خطيبها

هقوم قايلها روحي انتي

وهامسكه افرومه ومخليش في جسمه حطه سليمة

هو اللي ماشي معاها ده راس كرومبه يعني

ولا كيس جوافة

معلش ببقى

اول زيارة عنيفة شوية

ربنا يستر علينا

غمض عينيك said...

والله سؤال مهم ياترى هتعمل ايه ياواد يامحمد

اكيد هارد ولو رديت اكيد هتخانق بس لو اتخناقت مش اكيد مين اللي هيضرب ومين اللي هيتضرب

طبعا دا بفرض ان الموضوع فعلا وصل لمرحلة ماينفعش السكوت عندها واظن لو تصويرك للمشهد ده حصل يبقى هو دا كفاية انه يولعها


تحياتي
محمد سمير

Ehab said...

بصي انا قلت انتي مش هتسيبينا غير لما حد يتعور
المهم يعني
انا برده من رأي المصري ان الواحد اصلا لو ماشي مع خطيبته وهي لابسه محترم محدش هيتطاول قوي بالكلام
انا معاكي انه ممكن يستهبل ويسبلها
وسواء انا اخدت بالي او مخدتش طبيعي هي هتطنش لأنها اكيد مش اول مره واحد سافل يستهبل فيها
لكن لو انا اخدت بالي كفايه ابصله بصه يتلم بيها مادام مفتحش بقه اصل لو كلمته هيقولي هو انا قلت حاجه يا عم
لكن بقى فكرة انه يقولها يا مزه والكلام ده انا بقولك محدش بيتطاول لدرجة الكلام والسفاله الا لو كانت لوحدها علشان احنا شعب فيه ناس واطيه كتير يعني
لكن لو معاها حد مهيفتحش بقه بالكلام الا في حاله واحده ان يكون لبسها اوفر قوي ومحدش يقولي اللبس حريه شخصيه مادام هي حره تلبس زي فتيات الليل وهو حر يسيبها تلبس كده يبقى الصايع حر انه يعاكسها بأيده مش بس بلسانه
عارف ممكن كلامي يكون رخم بس هو ده رأيي

سلام يا بنت يا شقيه
سلاام

الأستاذ said...

ممش هفكر إني أحط نفسي في موقف زي ده لأن لو فكرت أمشي مع خطيبتي في الشارع ،فمعنى إنها خطيبتي يعني معدية على كشف هيئة تمام ومفيهاش حاجة تستدعي لفت أنظار الناس ليها إلا إنها هتكون زي القمر وده في حد ذاته مشكلة لأني أنا شخصياً ببص على وجوه البنات والولاد وأشوف لو بنت أمورة مع ولد معفن بتدايق لكن خلاص الموضوع عدى مش هروح أقولها إيه الحيوان اللي إنتي ماشية معاه ده
فلو اتحطيت في الموقف ده وحد فكر يبص بس ومشي همسك نفسي لكن لو تعدى المرحلة دي هتكون آخر مرحلة وصلها بمجهوده الذاتي لأنه بعد كدة هيكون في مكان تاني خالص
مش كلام بس والله وميهمنيش أدامها ولا أدام الناس أتضرب أضرب المهم إني هعلم الناس الأدب وأنا بقى اللي هغير الكون
معلش أنا يمكن يكون كلامي غير واقعي شوية في الموضوع ده

واحــــــد مبضـــــــون said...

أنا مش جاي أقول رأيي لا سمح الله في البوست بتاعك لأني خريج حقوق وطبعا أنتي شايفة أنهم عالم حيوانات زبالة الثانوية
أنا جاي أقولك بس إنك بــــت بضان نيــــك وأمثالك هما اللي بضنوا شباب البلد بخيالهم البضان ده
شكـــــرا وبضاني مش هتستحمل أقف ع مصطبتك أكتر من كده

تــــايه ومش تـــايه said...

ده موقف اغلبنا بيتعرضلو .الاحسن بجد انك تمشى ومتديش اهتمام للى بيعمل كدا .لانك اما بتديلو اهتمام بتعملو قيمه .كمان يا ريت نخرج من بيوتنا محترمين .ده احسن بكتير

(green eyes) said...

انا يا ستي لو في الموقف دا هكون عاوزه خطيبي يعمل فيها مش سامع والموضوع ينتهي وخلاص ... بدل المشاكل بقى واللي رايح واللي جاي يتفرج علينا ... واحتمال لوعملها مشكلة واتخانق يتعور وانا بقى هخاف عليه اوي :)

عروسة ننوسة said...

حلو اوى اوى اوى ...تعرفى انا حصلى فعلا الموقف ده وكنت مستنيه خطيبى فى الشارع وشاف واحد عسكرى بيعاكسنى ويضايقنى قام جه عليه بالعربية كان هيدوسه ويا حرام خد حتة علقة مووووووت

محمود المصرى said...

بسم الله الرحمن الرحيم

انا احب اوضح ان الحكم المسبق على احد الآراء بأنه كيس جوافة دا ممكن يؤثر على ابداء الآراء لكن مش مشكلة مالها الجوافة يعنى؟
نيجى للمهم
انا اعتقد ان بنات كتير مش هاتحب ان زوجها يتخانق فى موقف زى دا , وانها هاتشعر بأهانة اكبر لو تطور الموقف اكتر من مجرد الكلام , وهنا الحماية اللى لازم الراجل انه يوفرها انه يكظم غيظه ويتحاشى تطور الموقف , وللعلم الرجل اى رجل بيشعر بالغضب والغيظ الشديد لو حصل موقف زى دا , لكن الرجل الحق هو اللى يعرف يقدر الموقف ويحرص على مشاعر زوجته ويحافظ على كرامتها , اما الذى لا يشعر بالغيرة فهذا هو الديوث ودا لا اتكلم عنه .
بصراحة دا رأيى الشخصى ودا تصورى للأسلوب الامثل لحماية اللى معايا , مع الاستعداد الكامل للتضحية بكل شىء حتى الحياة من اجل حماية شرف زوجتى .
يعنى المسألة مش مسألة جبن ولا شجاعة او ضعف ولا قوة دى مسألة تقدير للموقف , وللعلم فى بعض الحالات ممكن يكون استخدام الرد اللفظى ضرورى , يعنى كل الاحتمالات مطروحة .

kafrawy said...

ههههههههههههههههه


قليل اما خليت شوارع

يا ما تعويرة ف الوش

ع مفيهاش معلش

صحفية روشة said...

raspoutine
والله هو تعتبره مش بوست اوى هو استطلاع راى
ولو شايف انو ضعيف ده رايك انا مش هناقشك فيه
وزيارتك شرفتنى على كل حال

صحفية روشة said...

سنوايت
اكيد الخناق فى حالات بيبقى سلوك غير حضارىلكن فى بعض الاحيان الناس مش بتعرف تمسك نفسها

صحفية روشة said...

ابراهيم
دمك خفيف على فكرة
وحاول تمسك نفسك ومش تتخانق على الفاضى والمليان
لكن لو استفذك حد فى موقف زى ده ابقى قولى

صحفية روشة said...

احمد منصر
طالما الواد كانصغير الموضوع مش مستاهل
تلايه بيقلد الاكبر منه
تقليد اعمى

صحفية روشة said...

جمعاوى اصيل
زيارتك شرفتنى
وشكلك كدة عصبى حبتين
لكن شرقتنى وكررها

صحفية روشة said...

غمض عينيك
واله حسب الموقف
بس فعلا مش كل المواقف اللى الواحد يتخانق فيها
فالحليم هو اللى بيعرف يكظم غضبه

صحفية روشة said...

الشنكوتى الكبير
كلامك حكم والله يااخويا
ولو هى لبسها اوفر تستاهل اللى يجرالها

صحفية روشة said...

الاستاذ
غير واقعى ليه
فى كتير رايهم من رايك
وشوفت نفس رد فعلك ده فى الشارع
عادى يا استاذ

صحفية روشة said...

واحد مبضون
مش هرد عليك
وعلى فكرة
انا خالى محامى يعنى مش بكرهكل بتوع حقوق لكن بكره اغلبهم
وهسيب تعليقك هنا عشان كل اللى يعدى يشوفه
ويعرف مستوى ردودك وبيئتك
ولا يشرفنى مرورك بمدونتى مرة اخرى

صحفية روشة said...

تايه ومش تايه
اكيد كلامك فى الجون

صحفية روشة said...

green eyes
باين عليكى بتحبى خطيبك اوى
ربنا يسعدكم

صحفية روشة said...

جنه
صيحة طول عمرك يا عسل يا ام مدونة سكر

صحفية روشة said...

محمود المصرى
اكيد كل معاكسة ليها موقف معين يختلف عن التانى
المهم يكون فى فعلا حسن تقدير للموقف

صحفية روشة said...

كفراوى
حلوة تعويرة الوش مفيهاش معلش دى
عجبتنى
متقطعش التعليقات
قصدى الزيارات

سهر الليالى said...

موضوع البوست جامد مووووووت
والأراء كلها عسل

بس بصراحه أنا لو حصلى الموقف دة وانا مع خطيبى كنت اتمنيت ان الأرض تنشق وتبلعنى
اولا لنى بخاف من الخناق موووووت دة لو كان دمو حامى يعنى
وثانيا لانى كنت هتصدم لو طلع دمه بااااااارد

بس اللى كنت احب انو يحصل انى احس منو انو هيموت ويروح يكسرلهم عضمهم بس انا ماسكاه بالعافية وفى ناس متدخلة عشان اكيد انا هخاف عليه اوى لان واحد مستهبل زى اللى بيعاكس دة مش بعيد عليه انو يعمل فيه اى حاجة بس محبش انو يتخانق قدامى يعنى ولا من ورايا ربنا ما يجيب حاجة وحشة

ألا عملتيلى ايه فى موضوع العرييييييس ملقتيش اى حاجة لسه؟؟؟
هههههههههههههه

تحياتى على البوست الجامد دة

د/اجدع بنوته said...

هههههههه يامها

ده مين ده اللى يعاكس واحده مع خطيبها ده يبقى جبار اوى

الا اذا كان مستهيف خطيببها وشايفه شاب نايتى

الصراحه لو حصلت معايا يعنى

هحبه يمسكه يطحنه طبعا

تحياتى

صحفية روشة said...

سهر الليالى
شكلك مش بتحبى الخناق
لكن فى نفس الوقت عاوزه تاخدى حقك
وانتى محتارة بين الحلين
لانك بيهمك راي الناس ويهمك كمان خطيبك اللى بتحبيه
يا بخته

momken said...

عموما مافيش حد بيمشى فى الشارع
الناس ايما فى العربيه
او فى المول
او فى المطعم
والحجات دى مش بتحصل فى الاماكن دى
لكن لو فرضنا وده حصل
يبقى هوقف تاكس واركبها
واخلى الدكاتره تحتار فيه بس بعد ماهى تمشى
واكون اديتها الموبيل والساعه
واخلى البطاقه ممكن احتجلها فى القسم

تحياتى

momken said...

وعاوز اقولك حاجه مهمه
الولاد بتحترم بعضها جدا لو معاها حريم

بمعنى انه اصيع واد بيحترك طفل لو ماشى مع واحده
يعنى لو واحده معاها اخوها حتى الصغير
الشباب بتحترم رجوله الولد ده ومتعككس اخته وهو معاها

كمان البنات الى بتتعاكس معروفه
شكلا وموضوعا
فهامانى صح؟؟؟؟

تحياتى

صحفية روشة said...

momken
بص يا سيدى المواقف دى حصلت قدام عينى وحقيقية
بس ربنا يوفقك وتلاقى تاكسى ساعتها
واكيد انا عارفة نوعيه البنات المستفزة اللى انت بتتكلم عنها

Soooo said...

انا جيت قريت الموضوع ده من زمان قوي وكنت فاكر ادخل اعلق لكن تقريبا اتشغلت في حاجه ولا محتاجه

المهم
انا لو ماشي مع خطيبتي او مراتي او حبيبتي وحد عاكسها ولا قال جمله وحشه عليها .. هحاول اني ماتخانقش مش عشان انا خايف على نفسي .. بس هخاف على البنت اللي معايا واللي انا بحبها وبحترمها
ولو الموضوع ده حصل واحنا قريبين من بيتها هخليها تروح بيتهم وتطلع واتطمن عليها .. وارجع اشوف اللي بيعاكسها





سلامووووووووووووز

صحفية روشة said...

soooooo
متتشغلش عننا تانى
وشكرا لتعليقك

أشرف حمدي said...

هممممممم
طب ليه الإحراج ده :)
بصي يا نميمة
مشكلتي بالرغم مما أبدو عليه من وداعة لكن لما بتنرفز بجد ممكن أعمل أي حاجة
أكيد ساعتها حتنرفز وبدون مقدمات حرقعه حتة قلم عمره ما كان يحلم بيه، بس المشكلة "حتتحسب لي نقطة" على رأي سعيد صالح في مسرحية العيال كبرت، لكن المعاركة في النهاية لن تكون لصالحي أبدا :)

"تقرير الاسعاف قال انها كدمات أدت إلى غيبوبة"
ههههههه

صحفية روشة said...

د.اشرف
حلوة حرقعة قلم مكنش يحلم بيه
يلا خليه يتربى
اللى مربهوش اهله
يربيه د.اشرف

princess said...

متهيالى انا لو خطيبى معملش حاجة هاسيبو فورا,انا مش مخطوبة على فكرة بس اصدى انو فين النخوة انا مقولتش يعمل فيها سبع رجالة فى بعض وبليز لكل الشباب اللى هنا اللى بيعاكس او يعرف حد بيعاكس ارحمونا با واللهى حتى البنات المحجبة واللى بتمشى فى حالها بردو بديوانا فكروا ان ممكن تكون اختكم فى الوضع ده

صحفية روشة said...

برينسس
محدش بيراعى انو ممكن اخته تتحط فى موقف زى ده
لو كان بيفكر كدة مكنش حد هيعاكس بنت

The Queen said...

أنا بعتقد ان الموقف ده مش ممكن يحصل وأنا مع خطيبي أبداً لسبب بسيط
أنا ماشية مع راجل يعني أي واحد مش هيقدر يعاكس لانه هيخاف من رد الفعل ولو حصل يبقى أكيد في حاجه غلط في الشخص اللي ماشي معايا
لكن برضه الزمن ده بقى فيه عجايب فلنفترض انه حصل الهمجيه مش اسلوب حضاري طبعا واعتقد ان خطيبي لو اتكلم " وهزأهم " بالراحه هيكون افضل بكتير من الصراخ والضرب والحاجات دي

شكرا لطرح الموضوع