Wednesday, February 13, 2008

هابى فالنتين داى


هابى فالنتين داى لكل حبايبى اللى بيشرفونى على البلوج

اللى بيسيبو تعليقات واللى مش بيسيبو

سماح بقه النهاردة عيد الحب

وبالمناسبة دى يلا نتكلم شوية عن عيد الحب

عيد الحب له اكتر من قصة واكتر من اسطورها اشهرها

انه القديس او الكاهن سانت فالنتين كان يعاصر عهد الامبراطور الرومانى كلاوديس الثانى وهو كان قلبه حجر شوية مش حنين زيى انا كدة

وكان بيمنع زواج كل جنوده اللى فى الجيش بتاعه عشان لما يطلعو الجبهة يبقى مركزين فى الحرب يعنى وميركزش انه لما يموت هيسيب وراه العيال وام العيال

لكن القديس يظهر معجبوش الكلام دة وشاف انه كل واحد من حقة يتجوز

فكان بيجوزالجنود اللى عاوزين يتجوزو فى السر بدون علم الامبراطور

لكن متعرفش واد مين ابن لذينة راح فتن عليه للامبراطور

الامبراطور جابه من قفاه وحتى مخلهوش ياكل الفته والكوارع اللى كان قاعد بياكلها ساعه لما الحراس جابوه واللى كان موصى عليهم عم ابوهرقل الجزار اللى على اول الناصية وراح عشان يقابل الامبراطورودار بينهم الحوار ده

الامبراطور: هو اية العبارة؟

فالنتين:العبارة فى الشكارة اشترى اسمنت المصرية وانت تعرف

الامبراطور:انت هتصيع عليا ياض

فالنتين:ابدا والله حضرتك دة انا بتكلم جد جرب اسمنت المصرية انتاج مصرى وقصرك هيقع فوق راسك ويخلصنا منك

الامبراطور:اية؟

فالنتين:اقصد هيخلصنا من حضرتك

الامبراطور:نعم يا ننى عين ماما؟

فالنتين : اقصد جرب اسمنت المصرية وانت تدعيلى

الامبراطور:انت هتصيع عليا ولا اية يا برنس؟

فالنتين:(فى سره) دة شكله امبراطور من بولاق, انا مش فاهم عظمتك بتتكلم على اية؟

الامبراطور:انا سامع انه فى اوشاعة بتقول انك بتجوز الجنود بتوعى لستات

فالنتين :لا لا محصلش

الامبراطور:انت هتستعبط شكلى هستخدم معاك اسلوب البوليس المصرى وانت اصلا شكلك مينفعش معاك غير كدة

فالنتين اخد اول قفا واعترف وخر زى كوز المحبه المخروم اللى عاوز بنطه لحام

فالنتين:خلاص ياباشا كفاية كدة خصيمك النبى

الامبراطور:ها بتجوزهم لستات ولا لا(بيشخط فيه اوى)؟

فالنتين:امال اجوزهم لرجاله سعادتك؟

الامبراطور:انت هتستعبط تانى ياض ,هاتولى الفلكة

فالنتين:اه عظمتك انا بجوزهم لستات

الامبراطور:مش المشكلة انهم ستات المشكله انى سمعت انهم مزز جامدة اوى ودة هيعطلهم عنهم دفاعهم عن جبهتنا

فالنتين :ما سيادتك عارف ان هو دة النوع الموجود فى اوروبا لو عاوز نغير الصنف ممكن نستورد ليهم ستات مضروبة من تايوان

الامبراطور:بتستظرف تانى يا ننى عين ماما طب اعدام يا برنس

واعدم القديس سانت فالنتين وخرجت وارءه الجماهير فى ذلك الوقت وهما بيرددوا كلمة واحدة

باااااااااااااااااااااااطل باااااااااااااااااااااااااطل موت فالنتين بااااااااااااااااااااااااااطل بااااااااااااااااااااااااطل
ووقفو كلهم امام قصر الامبراطور الظالم الذى يريد تفرقتهم عن بعض مهللين بشعاراتهم فى ذلك الوقت
انا وحبيبى روحين فى زكيبة ...انا وحبيبى روحين فى زكيبة
مش هتقدر تفرقنا

وبعد كدة لما دخلت روما فى النصرانية قاموا ببناء مقام للراجل البركة دة

اقصد تم بناء كنيسة فى المكان اللى اعدم فية تخليدا لذكراه

كان يوم الاعدام دة يوم14 فبراير ودة سبب تخصيص اليوم دة كعيد للحب لان الغرب فى رايهم ان الراجل دة مات فى سبيل تقريب القلوب وتجميع الاحبه اتنين اتنين وانت يا قلبى حبيبك فين

انتظر تعليقاتكم
*************************
تحديث
ملحوظه هامة عشان فى ناس بعتتلى على الايميل بيسالونى الموقع اللى انا نقلت منه الكلام دة فين
انا اللى كاتبه الكلام ده ومالفاه بنفسى وانا مش بغش من حد وفى بعض المواقع بقت بتسرق منى وانا مش حاطة الصورة بتاعة التحذير عشان اللى يفكر يسرق حاجة منى من فراغ
بقولها تانى اهو انا مش بغش من حد
انتظر تعليقاتكم

24 comments:

HeBa said...

هابي فالانتين عليكي

وربنا يسعدك

حد يقول لامبراطور جرب اسمنت المصرية يستاهل كل اللي يجراله

سلام

صحفية روشة said...

ميرسى يا هبه
هابى فلانتين تو يو تو
انا كان بس قصدى اعمل حوار دمه خفيف
اهو بنات افكارى قالتلى كدة وخلاص
مكنش قصدى اعمل اعلان عن المصرية للاسمنت
سلام

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

حبيبة قلبي
الحب دة اسمى مشاعر في الوجود ومن غيره طبعا ما نقدرش نعيش
انا خاصة ما اقدرش اعيش من غير ما احب
الحب بمختلف انواعه خاصة الحب اياه دة ماشي
وش بيغمز]
المهم هو اننانحب صح
ايه رايك بقى في اننا كمان نحب بطريقة ما تغضبش ربنا سبحانه وتعالى كمان
شرعيا نقدر نحتفل بالحب النهاردة وبكرة وكل وقت دينا الاسلامي بيامرنا بكدة نتهادى ونتحاب كمان
لكن ما ينفعش نقول لبعض هابي فالنتين داي دة شرعيا حرام
لكن ممكن نقول كل حب وانت بخيرايه رايك مش احلى
اتمنى تكوني قدرتي تفهمي وجهة نظري
وحبك مبارك
واوعي تزعلي
دمتي بحب

Empress appy said...

اهلا اهلا يا سياده الصحفيه الساعه مبروك عليكى يا قمر هو انا جبتها من بيتنا بس هى شكلها كان مميز فىالبلوج بس علشان ماشيه مع الالوان عموما مبروك عليك
وهابى فلانتيت بس ليه تعليق يمكن الناس اللى سالتك دى تقصد قصه القديس فلانتين نفسها مش طريقه عرضك ليها او الحوار هى عموما قصه حقيقه نورتينى هناك يا قمر وخدى خروفين هديه ينطحوا بس لما ينطحوا حد قولى لهم من عند كوكب آبى هتلاقى الناس بتخاف هههههههههه

Empress appy said...

نسيت اقولك لا انا معتش بره مصر الا لعمر 8 سنين وبعد كده رحلات سياحه بس ههههههههه

momken said...

جميل اوى البوست ده الى اجمل منه لو حد جابلى هديه فى الفلانتين

بس انا هعتبر البوست بتاعك هديتى

تحياتى

MTMA89 said...

حلوة طريقة سردك للقصة
و عاجبني البلوج جدا
اتمنالك التوفيق و الاستمرار عليه

و كل عيد و انت طيبة

تحياتي
محمد

فرنسا هانم said...

عيد حب سعيد على العالم كله
ومفيش اجمل من الحب
فكرتينى باحداث دى
انا كنت نسيتها

اصلى كنت معاهم فى الساحه وماسكه المشاعل وبقول جواز عتريس من مرات عمه باااااااااااطل
باااااااااااااطل

تحياتى لكى ولقلمك الساخر الجميل
فى اول زياره لكى

MerMaid said...

happy valentine day ya 2amar
نورتيني و شرفتيني بزيارتك لية
و بدور علي موضوع البهائيين مش لاقياه
ابقي ابعتيلي اللينك عندي هناك؟
اوك؟
مستنياكي يا قمر
تحياتي ليكي

صحفية روشة said...

nonoymm
اختلف معاكى
مش حرام ان يكون فى يوم حب
وعشان تعرفى هو مش عيد
المصريين والعرب هما اللى بيقولو عليه عيد هو اسمه يوم الحب بكل اللغات
دة عشان بس مندخلش فى متاهة انه مفيش عيد غير العيد الكبير والصغير
لكن الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية
اتمنى تشرفينى على طول

صحفية روشة said...

ابى
ميرسى على الخروفين
هنطح بيهم اى منتدى يسرق منى حاجة تانى
حسبى الله ونعم الوكيل فى اى حد يسرقنى
واللى بعتلى على الايميل كان قصده نص الحوار اللى موجود
انا بس باكد انى بحترم الحقوق الفكرية
ومش بغش حاجة من حد

صحفية روشة said...

ابى
كلامى طلع فى محله
انتى شوية متاثرة بسفرياتك
بس تاثير حلو انشاء الله

صحفية روشة said...

ممكن
انا هديك هدية كمان
وهديتى ليك
دعواتى ليك بالعمر المديد
ابقى شرفنى دايما
سلام

صحفية روشة said...

mtm
اتمنى يكون بلوجى عاجبك
تشرفنى زيارتك دايما
واسمك على اسم الفريق الغنائى اللى بحبو

صحفية روشة said...

فرنسا هانم
اتمنى زياراتك المتكرره
وبعدين احنا ممكن نستفاد من رايك وكلامك طالما انك انتى كنتى حاضرة مظاهرة باااااااااااااطل
عشان تحكيلنا اللى حصل من غير تزييف

صحفية روشة said...

mermaid
شكرا لزيارتك وهبعتلك اللينك
سلام

الفارس الملثم said...

واضح طبعا ان لماضة عم فلانتين هي اللي ودته في داهية وباين كان منضم جديد لحركة كفاية وفاكر انهم اينفعوه
لكن ده جزاء اللي ميسمعش الكلام وكمان الامبراطور ده كان عاوز مصلحة الجنود بتوعه , الراجل كان عارف اللي يحصل بعد الجواز واللي اينتهي بالزوج اما مخلوع او يشرف في مدرسة بمستشفي العباسية وعملا بنصيحة جحا الخالدة
ربنا ينتقم من اللي اجوزوا قبلي ومقلوليش واجوزوا بعدي وما سالنويش

بوست جميل اوي ودمه خفيف

تقبلي مروري

صحفية روشة said...

الفارس الملثم
ميرسى لتعليقك
كلامك عجبنى
مرورك عليا شرف

صوت من مصر said...

عيد حب سعيد عليكم وعلينا ويا صحفيه بجد انت شرفتينى فى البلوج

صحفية روشة said...

صوت من مصر
عيد حب سعيد عليك

أمل عبد الحكيم said...

ههههههه
ايه دة يابنتى دة على كدة كانوا بيعملوا المناقشه فى الشرابيه على راى احمد حلمى
لا جامدة جامدة
تسلم ايدك والحب مش محتاج يوم واحد بس نعبر فيه لبعض عن حبنا لبعض

صحفية روشة said...

امل عبدالحكيم
ربنا يكرمك
انتى اجمد منها
زورينى دايما
سلام

غمض عينيك said...

هابي فالنتين جاي ياجميل
طريقة حكايتك تحفة تحفة وصلتي المعلومة بطريقة طريفةوشيقة جدا

صحفية روشة said...

غمض عينيك
ميرسى ليك واتمنى ان كتاباتى تعجبك على طول