Thursday, February 14, 2008

قال الوحدة العربية قال

الموضوع اتمسح كفاية عليه يوم عرض
انا مسحت الموضوع وممسحتش البوست عشان تعليقاتكم الكريمة
المختلفين مع كلامى قبل اللى متفقين معاه
وعشان عنواينكم تفضل محفوظة عندى وازوركم دائما
*********************************
بصو يا جماعة حصل سوء تفاهم انا مكنتش اقصد الوحدة السياسية اللى بتيجى فى النشرة انا اقصد وحدتنا وحبنا لبعض كشعب عربى ينطق بنفس اللغة وذو ثقافة متقاربة جدا واغلبه يدين بدين الاسلام
مش الوحدة بتاعة جامعة الدول العربية اللى حكامنا بيوهمونا بوجودها لمجرد وجود جامعة الدول واستقبال بعضهم البعض فى المطار

24 comments:

mesh2dra said...

ايه ده؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
انا مقدرتش اكملها
ايه الناس دي؟!!

بس حقولك ايه
اذا كان المصري مالوش قيمة ف بلده حيبقى له قيمة بره

يالا نطلع احنا الاحسن ونعمل زى ما بنعمل كل مرة:(
" الله يسامحكم والشتيمة بتلف تلف وترجع لصاحبها :S"

صحفية روشة said...

مش فادرة امال لو كنتى سمعتيها بودنك
على اخر الزمن اصبحنا مهزقة السعوديين رعاه الغنم
شرفتى زياراتك يا مش قادرة

Anonymous said...

موضوع مؤسف
لكن المؤسف اكتر انى قريت عنه فى كذا مدونه
الموضوع ينرفز وعاملنا ازمهلكن اللى ينرفز اكتر هو ان شوية الكائنات دى بتاخد شهره يوم عن يوم على حسنا
عارفه
انا فكرت نرفع عليهم قضيه.. بس اللى كان هايحصل انهم هايتشهروا وخلاص, واحنا اتهزأنا وخلاص
والنتيجه النهائيه هى ان عدد اكبر من الشامتين والفضوليين هايسمعوا الاغنيه وهايحفظوها
الحالات اللى زى دى افضل انى الجأ للتجاهل
مش هاديهم قيمه ومش هاديهم من وقتى

محمود المصرى said...

بسم الله الرحمن الرحيم

اسمحيلى ابدى رأى مختلف بعض الشىء فى اول دخول لمدونة حضرتك .

طبعا لا اختلف فى ان الاغنية هى عبارة عن سفالة مجردة , لكن انا اختلف فى ربط هذا الموضوع بالوحدة العربية , ايه علاقة ان شوية عيال صيع يشتموا مصر بالوحدة العربية , يعنى مثلا هل معنى ان المصريين بتوع بحرى بطلعوا نكت على الصعايدة كل يوم يبقى الصعايدنة ينفصلوا عن مصر ؟ بلاش الصعايدة احنا برضه مصريين وزيتنا فى دقيقنا , برضه فى مصريين بيشتموا كل العرب , وناس كتير تقول على بتوع الخليج انهم تيوس معاها فلوس , طبعا انا لا ابرر سفالة العيال الصيع بتوع السعودية , لكن احب ان اوضح حجم هؤلاء انهم مجرد عيال صيع زى اى عيال صيع فى اى بلد فى الدنيا , لا يمكن ان نبنى على افعالهم مواقفنا بخصوص الوحدة العربية او اى موضوع اخر .
ارجو ان نضع الافعال فى مكانها الطبيعى يا جماعة .

HeBa said...

أنا برضه مقدرتش أكملها

مش بس علشان مدى سفالتها لكن علشان هي كلام فاضي ما يستحقش أقراه

وطبعا رأيي في اللي كتبها وغناها زي رأيي فيها بالظبط

بس عندي نقطتين اتكلموا عنهم الناس اللي ردوا قبلي

mesh2dra

أنا معاها في أن المصريين مالهوش قيمة في بلدهم وبنتعامل معاملة زي الزفت جواها

بس مش معاها إن أنا نمشي

والمعاملة بره مش هتبقى ألطف أبدا

و مع محمود المصري في أن الكلام ده مالوش علاقة بالوحدة العربية

المفروض الوحدة العربية حاجة كبيرة جدا ولا يصح ربطها بموقف شوية ناس لا مؤاخذة يعني سفلة

تحياتي

أمل عبد الحكيم said...

مع دخولى اول مرة لمدونتك اتصدمت
من الاغنيه اللى مبتنمش عن اى حاجه غير فعلا حقيقه مقوله ان السعوديه
اطهر ارض وازبل شعب
وللاسف مش السعوديه بس اللى بيعملوا كدة دول عربيه كتير جدا مبتحبش مصر وبتركها نفسى افهم ليه
نسيبنا بقه من غيرانين منا والكلام دة لانه مش صح
دة غير ان هما اول مابيحصلهم حاجه بيجوا يتحاموا فينا ياعنى المفروض يلموا نفسهم
ياريت مننقلش الاغنيه دى للاماكن تانيه لان دة بيحققلهم انتشار
ومعلشى الكلاب تعوى والقافله تسير

الفارس الملثم said...

بداية يا جماعة ملناش دعوة بالوحدة العربية .هي صحيح متلصمة بعود كبريت بس سبوها في حالها

ثانيا :
قبل ما نقول كلام منفعل وخلاص , السؤال هم مين دول حقيقي عايشين في السعودية فعلا ولا ايه وايه حكاية الفريق , ماهو ممكن ايه مجموعة شباب مساطيل يالفوا اي سفالة وينشروها علي النت ويتحول الموضوع لتراشق بالالفاظ ويبقي عامل زي الخناقة اللي بتلاقي ناس بتدخل فيها وبيضربوا وخلاص من غير تفكير

متهيالي مصر مش محتاجة حد يدافع عنها فحتي اللي بيشتموها دول عارفين هي مين مصر بس الكره والحقد احيانا بيعمي البصائر

وكما قال الشاعر لو كل كلب عوي القمته حجرا
لكان الذر مثقالا بدينار

Lobna Ahmed Nour said...

بجد حاجة تحرق الدم .. مش عارفة اقول ايه
بس زي ما اتفضل الاخوة اللي علقوا قبلي دول مثال سيء للعرب وما يفرقوش معانا في حاجة ..
تحياتي ليكي

Ehab said...

بصراحه يا ام دماغ عاليه
انا مش مندهش من الموضوع ولا دي اول مره السعوديين او العرب يشتموا في المصريين كده
والأمثله عندهم اللي بتحقر المصريين كتير قوي
انا لما فكرت ليه بيعملوا كده لقيت سببين
الأول الناس دي زمان قبل البترول وخلافه والنى الفاحش ده كانوا حافيين وشحاتين لامؤاخذه يعني ولو تفتكري حتى كسوة الكعبه كانت بتهدى من مصر علشان ميقدروش على تكلفتها وصناعتها
وكانوا عايشين عارفين انهم اقل مننا
لكن تعملي ايه في محدث العمه اللي نفسه بشتم الشخص اللي كان محسسه انه بيشحت منه

ماشي دي نقطه النقطه التانيه بقى ان من كتر الناس ما هي بتدور فعلا على القرش بكل الطرق اديناهم فرصه يمسكوا علينا حجه يهينونا بيها
انا مش عايز اقولك سمعة المصريين بره عامله ازاي
يقولك ان اي مصري لازم يفقع زنبه في زميله علشان ياخد مكانه وبقت حاجه معروفه جدا ومشهوره الناس بقت تكسف هناك
ولما بيجوا هنا انتشار البغاء والسفاله اللي هم اصلا جايين يدوروا عليها هنا زي شارع الهرم كده خلاهم يعتبرونا دار الفسق اللي ممنوع عليهم هناك بحكم القانون
مش التزام يعني

وفي النهايه احب اقولك اذا انت اكرمت الكريم ملكته واذ انت اكرمت اللئيم تمرد


وصباح الخير يا مصر

سلااااااااااااااااااام
وسلميلي على السياحه خير لينا كلنا

رئيس جمهوريه نفسى said...

انا قريت تفاصيل نفس الخبر بس فى جريده الفجر الاسبوعيه ومن غير ما حد يزعل ويقول وحده عربيه اولا دى نلاقيه فى المتحف لانها انقرضت والله يرحم ايامها ولياليها
موضوع الاغنيه اولا لما قريت الخبر على الفجر محدش قدر يتوصل لجنسيه صناع الاغنيه بس عموما كفايه تشدق بكلمه وحده عربيه والخ لانى اولا المصريين بيتعاملو معامله درجه تانيه والخارجيه المصريه ربنا يخليها جابت الكرامه المصريه الارض لما يتحبس اربعه من دار نشر مدبولى فى السودان ايان معرض الكتاب فطز فى الوحده العربيه ولما دكتوره مصريه تهرب فى كراتين هى واولادها علشان الكفيل رفض يديهم اجازه ولما اتنين مصريين يتعذبو فى سجون الكويت ولما فريق الاهلى ينضرب فى السودان والخارجيه المصريه تطبق شعار طنش تعش تنتعش يبقى بسيطه جدا تبقى دى نظرت العرب للمصريين

صحفية روشة said...

وينكى انا بس كنت بعرض الموضوع عليكم لكن انا همسح البوست دة مية فى المية

صحفية روشة said...

محمود المصرى
انا بتكلم على وحدة الشعوب العربية
مش وحدة العرب السياسية
عمرنا ماهنتحد طول ما فى غل واحقاد
ودى جزء من مليون منها
اما المصريين اللى بيعملو زيهم ناس مش كويسين ومندافعش عنهم
لان انا مشتمتش فى السعوديين كلهم عشان الفرقة دى اجنا المفروض منستخدمش اسلوب الناس اللى مش عاجبانا

صحفية روشة said...

هبه
حتى لو بنكره مصر وبنشتم فيها
انا ادعى على ابنى واكره اللى يقول امين
اهى فى الاخر بلدى لكن محدش غريب اقبل كلامه عليها بالطريقة دى

صحفية روشة said...

امل عبد الحكيم
مفهمتش يعنى اية الكلاب تعوى والقافلة تسير
ثم انى انا لو مكنتش نشرت الكلام دة زى غيرى مكنتوش هتعرفو بيه
دى مشكلة وعايزة وقفة
بلاش نحط راسنا فى الرمل
ونقول احنا كدة بنشهرهم
اكيد ةانا عرفت الناس بيهم
لكن مش بزود رصيدهم عند الجمهور
انا قصدى اخليه صفر

صحفية روشة said...

الفارس الملثم
ارجووووووكم انا مش بتكلم على الوحدة السياسية الكبيرة دى انا مش بتكلم فى السياسة عموما على البلوج دة انا بتكلم على وحدة الشعوب اننا كلنا نحس اننا جنس واحد عرق واحد دم واحد وبنحب بعض
وبعدين ادخل على جوجل واكتب وكر العصفور هتلاقيهم فريق معروف وليه اغانى منتشرة على عدة مواقع ومنتديات
وبلاش ندفن راسنا فى الرمل ونقول احنا كدة بنشهرهم وميستحقوش نرد عليهم والكلام ده
والا هنبقى احنا البليد
وحجة البليد مسح السبورة
وسايبينهم يشتمو فى كل مصرى

صحفية روشة said...

unique
اكيد هما مثال سئ واكيد مش كل السعوديين كدة انا شفت منهم ناس محترمة ومش عاجبهم اللى بيقولوه السعوديين اخوانهم على مصر او غيرها
السعودى يكره المصرى والعراقى والكويتى
فاضلهم زلطة ويكرهو نفسهم

صحفية روشة said...

الشنكوتى
اكتر واحد ردك عجبنى
صحيح الناس كلها ردودها كويسة
لكن انت عجبتنى
جبت من الاخر
سلام

صحفية روشة said...

رئيس جمهورية نفسى
كلامك فى الجون
لكن مهما كان مصر بتعمل او احنا بنقول عليها
هقولها تانى
انا ادعى على ابنى واكره اللى يقول امين
وكتر التطنيش فعلا جابنا لورا زى ماحنا عاوزين نطنش الاغنية ونسد ودننا
وهما هيزيدو فيها
شكرا لتعليقك

الأستاذ said...

آه والله دي عالم معفنة
م هو الأقذار من الخليجيين لما بيجيوا مصر بيروحوا لأقذر أماكن فيها وهي بؤر العفن والنجاسة والدعارة علشان دي حياتهم وهما بيتظاهروا لكن مش كلهم زي م مش مصر كلها داعرات
يلا ربنا يحرقهم بجاز
بس في النهاية سعيد بإني دخلت البلوج ده وشكلي هبقى زبون دائم هنا
تحياتي

صحفية روشة said...

الاستاذ
يشرفنى جدا زيارتك لمدونتى
واتمنى تبقى من زوارى الدائمين
مصر فيها حاجات وحشة لكن دى بلدنا
وان كانو بيدعو انهم كويسين فهما كويسين اجبارى عشان حكومتهم كدةفهم مسيرين لا مخيرين
ولو اتسابلهم الحريه هتكون قذارتهم مش فى بعض الاماكن زى شارع الهرم قذارتهم هتكون فى كل مكان

أمل عبد الحكيم said...

اكيد هما فى ناس كتير بتعرف عن طريق
بعض مش قصدى انك انتى شخصيا اللى بتشهريهم
بس انا اقصد اننا لما بنتتداول كلنا الكلام دة بنعمل ليهم سعر وهما ملهمشى اصلا حابين يتشهروا على اسمنا لاننا هنتحمق ونتعصب ونتخانق
وهنقول انهم قالوا كذا ومش السعوودين بس اللى بيشتموا ناس كتير
اما بقه موضوع الكلاب تعوى والقافله تسير
معناها ان لما بيبقى فى قافله ماشيه فى الصحرا الكلاب لما تهوهو باللغه بتاعتنا القافله مبتقفشى
بتفضل ماشيه والكلاب بردة بتفضل تهوهو ياعنى هوهو الكلاب ملهاش تأثير
ودة اللى اقصدة ان كلامهم صحيح بيتقال بس مش لازم يكون ليه تأثير
عالينا
معلشى طولت عليكم

صحفية روشة said...

امل عبد الحكيم
اتمنى انى اكون شهرتهم بالسوء عشان يتوقف حالهم
قولى امين يا اختشى

أمل عبد الحكيم said...

امين
ياعنى ياريت لو معاكى رصاصتين
تخصينا منهم
وياريت سوء التفاهم دة يبقى بدايه صداقه مابينا
شكرا

صحفية روشة said...

امل عبد الحكيم
انشاء الله صداقة دايمة