Monday, March 3, 2008

ادركت انه زمنا لا مكان فيه للقراءة والكتب


هى -----> فتاه لا غنية ولا فقيرة واهو ربك مش بينسى عباده اعرض عليكم يوم مر بحياتها
(للناس الفلحوسة العبقرية بس بالعكس الشخصية دى مش انا)



خرجت من باب الشقة -مش من باب الحمام- وكل خد عليه خوخة
نزلت من البيت وكانت ماشيه
وانتو عارفين بقة لما الحلوة تمشى تدلع يعنى اللى مش عاجبه يولع
رايحه مشوار كل يوم بتاع الكلية
ادلع يا كايدهم
عدت على ام يوسف البقاله الفتانة النمامه الغلاويه عشان تشترى باكو مناديل وكيس شيبسى اصلها مش بتحب تفطر
هى:كيس شيبسى والنبى يا ام يوسف
ام يوسف: اهلا يا حبيبتشى ازيك عاملة ايه شوفتى بنت ام هند اتجوزت وعريسها بيشتغل محاسب فى شركة انت عارفة عيله ولاد ابو اسماعيل هو منهم دول ولاد عم ابو اللى خلفوه......وكمان
هى:(تقاطعها) الف مبروك يا ام يوسف وعقبال يوسف (ماهو كدة هتاخرنا) كام كدة الحساب؟
ام يوسف: جنيه ونص
هى:باذبهلال والرياله شوية وهتنطر على وش ام يوسف,هو كيس الشبسى بجنية
ام يوسف:ايوة يا حبيبتشى
هى:حتى الشيبسى غلى يلا اشمعنا هو



استمرت ماشية فى طريقها وهى معديه شافت عم احمد بتاع الجرايد كانت عاوزة تعمل زى كل مرة وتعدى تشترى المصرى اليوم لكنها ادركت وبسرعة انها انفقت جنيه ونصف الجنيه فى اول الصباح مما يهدد ميزانية مصروفها اليومى المتواضع


هى:(تحدث نفسها) مش مشكله ابقى ارمى عينى فى جرنال اى حد راكب جنبى او قاعد جنبى وانقر اشوف فى ايه فى الدنيا


واستقلت مواصلاتها اليوميه لكنها لما تجد احدا يقرا جورنال لتقرا معه
يعنى الحال من بعضه والناس مطلعه قرص وسندويتشات وبتاكل
فادركت انه زمنا لا مكان فيه للقراءة والكتب
اخرجت روايتها المفضلة تقرأها نظر اليها الجميع نظرة وكانها اخطات فى فعل شئ وتحدث اليها احد الجالسين بجوارها
هو:هو انتى بتقرى ايه؟
(ادركت حينها انه الامر الغريب الذى فعلته انها تقرا وهو فعل اصبح غريب ومستهجن فى ذلك العصر)
هى:دى روايه الة الزمن لويلز
هو:ودى بتحكى عن ايه دى
هى:بتحكى عن.....أ
هو:يقاطعها:هى بكام اصلا
هى:(تشير له على سعر الروايه الموجود على غلاف الكتاب) بس مش مهم المهم متعة القراءة
هو:متعة ايه بس وبتاع اية انا اجيب بالفلوس دى كيلو لحمة ولا تيشيرت احسن
هى:الموضوع اراء



ولم يتحدثا ثانية حتى نهاية الطريق حيث ادركا انهما مختلفان تماما فهى تعشق القراءة ولكنها لا تستطيع ان تنفق عليها المال طوال الوقت اما هو فلا يقرأ ابدا


وصلت الى جامعتها وفوجئت(بكشك) مكتوب عليه مكتبة بيروت وهو فرع من مكتبه بيروت واخذت تتأمل الكتب المعروضة وهى تأكل الكتب بعينيها تريد ان تجمعهم جميعا داخل حقيبتها وهى تعرف انها تقوى على قراءة كل واحد منهم فى يومين فقط


فهذا كتاب عن الاساطير الفرعونية وهذا كتاب عن الاساطير الفارسية وهذه اشعار لنزار قبانى و....و....و...ولكنها عندما نظرت الى المال فى جيبها ادركت انها لا تستطيع شراء الكتب ولا كتاب واحد حتى فهى عندها احتياجات اخرى يجب ان يلبيها ذلك المال

وهى احتياجات مهمة بالنسبه اليها يتمثل اولها فى شراء خط محمول اليوم
(يعنى المحمول اولى ولا الكتاب اكيد المحمول طبعا)

ولكنها اخذت تفكر وتاكد لها انه زمنا لا مكان فيه للقراءة والكتب
قالت لنفسها:يمكن الغلط عندى انا اللى بختار كتب غاليه هحاول ابص على الارخص بعد كدة
يقابلها اصدقائها
اصدقائها:ايه يا بنتى انتى ميته بقالك 4 ايام ولا اية احنا رايحين نتغدى تيجى معانا؟
هى:( هموت من الجوع اصلا) اه هاجى معاكم
اصدقائها:هنروح فين بقة؟
هى:هنروح فين يعنى الساعة 3 العصر بينا على الكبارية



يضحكون جميعا ومن الممكن ان تكون ضحكاتهم تخفى حزنهم وتخفى حزنها على عدم قدرتها المادية لشراء الكتب وممارسة هوايتها التى تعشقها ومن الممكن ان يكونوا واجهوا مشكلة عدم القدرة الماديه سابقا


(لان كيس الشبسى وباكو المناديل وخط المحمول اولى وهى باين عليها كدة همها على بطنها ورغاية ساعة لقلبك)
ولكنها اخذت تفكر وتفكر رغم ارتفاع ضحكات اصدقائها حولها كان يدور فى بالها جمله وهى
انه زمنا لامكان فيه للقراءه والكتب
وفى طريقها للعودة رأت كتب _على رصيف _لا يتعدى طولها السنتيمترات
ارادت شراء كتاب لكنها ادركت انها انفقت اموالها على الطعام
ومن غيظها الذى لم تستطع التحكم فيه اكثر من ذلك صرخت وقالت
انه زمنا لا مكان فيه للقراءة والكتب
انه زمن الجياع
زمن اللى معاه قرش يحوط عليه
زمن لم يعد يذكر فيه مثل اللى معاه قرش محيره يجيب حمام ويطيره
اصبح زمن اللى معاه قرش محيره يجيب حمام ويحمره وياكله قبل ما الاكل يتمنع


زمن غلاء الاسعار زمن ضياع اهداف الثورة
انه زمن الفوضى زمن الافلاس
انه زمن الجياع انه زمنا لا مكان فيه للقراءة والكتب
انتظر تعليقاتكم


*************************

تحديث
ميجيش الواد الرخم ويقولى كتب ايه اللى بتتكلمى عنها دول غلو السكر غلو الزيت وكمان هنبيع عفش البيت انا كتبت اللى انا عاوزاه وخلاص

انتظروا بوست (حذارى من ثورة الجياع) coming soon

36 comments:

د/اجدع بنوته said...

ههههههههههههههه

طبعا طبعا

وهى لسه مكتششفه الحقيقه دى

دلوقت ف اولويات

المم الهم .. واللبس اللى يسترنا

معدش فيه وقت ولا فلوس للكتب

فلوس تشتريها

ووقت اصلا تقريها

لان ببساطه مربوطه ف ساقيه

علشان وبس تعرفى تجيبى قوت يومك

تحياتى

صحفية روشة said...

اجدع بنوته
انتى قفشتبنى وانا بكتب البوست اصل انا بنشره ولعد كدة بكون لسه بعدل فيه يارب تشوفيه تانى بعد ما نضف
وعندك حق الحياة اولويات
سلام

almasry said...

بجد انا بشكرك على نصايحك ليه واتمنى نفضل أخوات على طول ( اختلاف الرأى لا يفسد للود بتنجان ) المهم ان الفلفل لما حطيناه على الرز عمل سلطه ،،،، ايه ده لا انا كده دخلت فى موضوع تانى خالص انا كنت عاوز أكلمك عن الباشا هـ . جـ . ويلز وكنت عاوز أسألك انتى تعرفى الجزء التانى من كتابه موجز تاريخ العالم موجود فين؟ اصلى دورت عليه فى المعارض والأكشاك لكن للأسف مش بشوفه

ولكن انا شايف _ومش شايف ومش لاقى النضاره_ ان القراءه ممكن تكون نزلت من وجهة نظر بعض الناس الا انها فى وجهة نظر ناس تانيه أكبر بكتير من مجرد متعه وانا من الناس دى وكفايه انها بتخلينى اعرف أتكلم.

وآسف لأنى طولت
تحيـــــــاتى
المصـــــــــــــرى

مهندس مصري بيحب مصر said...

أنا هوايتي الأولى القراية و عمري ما هأبطل أقرأ
ممكن الفلوس تقل معايا ساعات بس مش مشكلة
أول ما تتعدل الواحد بيشتري و يقرأ
لكن الشيبس و الحاجات اللي تجوع دي عادة ما بأكلهاش
آكل في بيتنا و الكتاب أو الجرنان أولى بالفلوس
:)

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

انا باحب القراية برضه بس لو معايا فلوس وجعانة وقدامي كتاب الاكل اهم طبعاً

صحفية روشة said...

المصرى
والله انا مش عارفة الكتاب فين انا كمان مش بشوفه بس لو لقيته قولى
وكلامك عن القراءة
معدش فى قراء

صحفية روشة said...

مهندس مصرى
يارب دايما تفضل تحب القراءة

صحفية روشة said...

المفقوعة مرارتها
دمك سكر

التكيه said...

إنه زمن اللى معاه قرش هو برضه اللى معاه قرشين وهو كمان اللى معاه تلاته و اللى معهوش القرش هو اللى قاعد يدش مع المدونات وينم.

صحفية روشة said...

التكيه
والله هو مبدايا كلامك صح فى ان اللى معاه قرش معاه اتنين وتلاته
وان اللى معهوش معهوش خالص
لكن افهم ايه من الجزا التانى من تعليقك
قصدك ايه ب(و اللى معهوش القرش هو اللى قاعد يدش مع المدونات وينم) ممكن توضيح قبل ما اتسرع فى اى كلام

HeBa said...

بصي هو أنا بحب أقرا أوي ومش بستخسر مادام معايا فلوس

على فكرة فيه ناس كتير بتحب تقرا برغم كل اللي قلتيه في البوست من سوء الأخوال وإن الفلوس على قد الأكل بس وكده

أنا عن نفسي فيه مكتبة كنت أعرفها كانت بتعمل استعارة للكتب مقابل مبلع زهيد على حسب الكتاب يعني

اللي عايز يقرا هيتصرف

واللي عايز يعمل أي حاجة عموما بيتصرف ويعملها

تحياتي

barbie girl said...

موضوع عجبنى كتير

ياريت تتفرجى على عمرو اديب على قناة اليوم

اول لما قرات البوست بتاعك افتكرته

صحفية روشة said...

هبه
ياريت كل الناس تتصرف وتقرا بجد
لحسن خلاص الناس اللى بتقرا هتبقى ذكرى فى عالم البشر
طبقة مندثرة بمعنى اصح

صحفية روشة said...

باربى جيرل
ميرسى ليكى خالص
وياريت تقوليلى اية علاقة الموضوع دة بعمر اديب بالتفصييييل
عشان افهم بس
وشكرا

Unknown said...

ابنتنا العزيزة
بكره لما ربنا يكرمك وتروحى بيت العدل وتخلفى صبيان وبنات هتعرفى ان الاكل اهم من القراءة انا عن نفسى منذ سنتين لم اشترى جريدة وللعلم كنت يويما اشترى جريدة ولكن لظروف الحياة ومصاريف البنات خلاص كفايه النت ونشوف الجرايد عليه وخلاص وممكن عند الحلاق مرة كل شهر بشوف الجمهورية فالحلاق بتاعى مدمن جريدة الجمهورية
ابنتنا الغالية
شكرا لك وانا سعيد بزيارتى الاولى لمدونتك وان شاء الله نتواصل دائما فى انتظارك

صوت من مصر said...

بصراحه
اكدب لو قولت انى بشترى كتاب دراسه اصلا لانى بوفر تمنه واشترى بيه اى حاجه تنفع يعنى سجاير او حزمه جرجير وشويه مش ورغيف من ابو ربع جنيه
تخيلى
بجد النت نغنى جدا فى المسئله دى
وكفايه انى بدخل اقرا هنا عندك زى ما هقرا كتاب لنزار

عبدالرحمن الشافعي said...

الناس لو شافت واحد بيقرأ مثلا في وسيلة مواصلات ...هتنعته بالمجنون ...والفزلكة
اه بجد ....
بس البوست جميل ...

ممكن طلب ...عاوز فلوس سلف علشان عاوز أشتري قصص رجل المستحيل...
هههه
بهزر
تحياتي ليك

صحفية روشة said...

ا.حسن توفيق
وانا اسعد منك بزيارتك ليا وياريت متكونش اخر مرة

صحفية روشة said...

صوت من مصر
شكرا لصراحتك

صحفية روشة said...

عبد الرحمن ياسين
انا مش معايا 10 خمستين
معاك انت 6 تمنيتين وانا اسلفك

son's egypt said...

السلام عليكم
فعلا انه زمن الافلاس
عندما يكون من يقرا والاخر يندهش من ذلك فهذا زمن الافلاس الحقيقي
افلاس القراءة والثقافة

الأستاذ said...

جميعنا أدركنا ذلك
لكن الأهم أنها يجب ألا تهتم بهذا وتستمر بالقراءة
أنا عن نفسي بكسل أشتري كتب غير لو هتغير حياتي وفيها كلام مفيد مش أي حد يكتب وخلاص ولو حاجة تانية يجيبها من على النت ولو عايز أكتب م انا بكتب أهو وعلى كل لون يا باطيسطا
لكن أجمد جزء عجبني بتاع لما طلعت الرواية والناس بصولها كأنها "جاهلة" وبتعمل فعل غريب زي م قولتي
بتحصل معايا دايماً لما بكون بقرأ في المترو لأني بخليني ساعة وأنا لو في البيت مش بقرأ فكذا مرة أكون بقرأ "لافتات" لأحمد مطر والناس يبقوا قاعدين جنبي مش فاهمين اللي مكتوب أو مستغربين أو مستنكرين
كنت مرة حضرت محاضرة مع واحد صاحبي بعد محاضراتي وكنت تعبان وعايز أنام قعدت أقرأ وكانت معايا اللافتات وفي النص اللي جنبي بص بصة كأنه مهتم أوي كدة وكأنه هيقولي: تسلفني الكتاب ده ياكابتن؟
لقيته بيقولي أحمد مطر؟
قولت يبقى عارفه أخيراً حد فاهم أهو
لقيته بيقولي : تعرف شاعر إسمه مرجان أحمد مرجان؟ بتاع الحلزوونة ياما الحلزونة؟
كنت هناوله في وشه لكن كنت عايز أنام أرحملي ومشيت علطول
تحياتي

أشرف حمدي said...

برافو عليكي بجد
أثرتي موضوع انا لسة كنت بناقشة مع أستاذي الفنان عمرو سليم
الطبقة المتوسطة خلاص بتنقرض ودي طبقة المثقفين والفنانين
دلوقتي المثقف وصل لمرحلة أنه ماعدش بيقرا نتيجة لارتفاع الأسعار ، واللي معاه قرش يجيب بيه عيش ياكله أحسن من كتاب يقراه
في انتظار ثورة الجياع على أحر من الجمر
وأعتذر عن غيابي عن التعليق
عملية التدوين عندك سريعة جدا وبجد مش ملاحق :)
تحياتي

Empress appy said...

الا هقولك على حاجه بما انك عارفه انى غلسه هو مين الواد الرخم ده ههههههههههههه
اما عن القراءة وشراء الكتب مش اقدر افيدك لانى نادرا لما اعمل كده بس عارفه ناس ادمان بعيد عنك

صحفية روشة said...

son's egypt
والله انا شايفة انه فعلا زمن افلاس لكن عرش القراءة صعب يرجع تانى

صحفية روشة said...

الاستاذ
مرجان احمد مرجان شاعر عظيم
ومن اعظم قصايدة الحلزونة يا اما الحلزونة
اوعى تتريق على فحل من فحول الشعراء زى دة
:p
شكرا لمشاركتك ليا بمواقفك

صحفية روشة said...

د.اشرف حمدى
انت مش عارف قد اية هو شرف انك تثنى عليا فى موضوع انا كتبته وتقولى برافو عليكى
اشهدوا يا عالم
د.اشرف حمدى قالى برافو
شكرا لزيارتك
ومعلش اذا كنت رغاية وبكتبت كتير المهم انت تقرا وتعلق
شكرا

صحفية روشة said...

ابى
الواد الرخم هو شخصية وهمية فى نميمة
واصبح اساسى معانا فى كل بوست
وهو بيمثل اى واحد رخم بيسال اسئلة رخمة او عن جهل

Anonymous said...

مدونتك دمها خفيف :) !

ahmed-ym.com
احمد

جسر الى الحياة said...

تعرفى يمكن الحياة نفسها بقت ازمة افتكر انى زمان كنت باستنى معرض الكتاب عشان انزل اشترى كتب ولو فاتنى بانزل على مكتبة معينة باتعامل معاها واخد كتب بالقسط اه والله
المشكلة مش ان الكتب اصبحت كماليات او مش ضرورية عند الناس لاء الناس كل همها انها توفر المم ودى سياسة هايلة اصبحت عليها بلدنا من زمان لقتل الفكر والابداع وخنق اى بادرة تنذر بولادة عقول متفتحة بس ولو والله لو عملوا ايه هنقرا وهنشترى كتب ولو شكك مش بالقسط

صحفية روشة said...

شكرا يا احمد
وانت موقعك شكلو حلو

صحفية روشة said...

جسر الى الحياة
تصدقى بجد لفتى نظرى انها ممكن تكون مؤامرة معمولة على البلد لقتل الابداع وعشان يقضوا على طبقة المفكرين
شكرا لتعليقك كان مهم جدا

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

السلام عليكم اية الانتعاش اللى فى مدونتك دة

صحفية روشة said...

رئيسه حزب الاحلام
انتعاش جت عليه موجه زهق

Ehab said...

يعني انتي مش هتجيبيها لبر بقى
طيب براحتك
زمان كانوا بيحسبوا انهم في عصر الغلاء وقعدوا يقولوا الستيراد هيموتنا والدنيا بقت نار وكيلوا اللحمه وصل سبعه ساغ وحاجه صعبه خالص
دلوقتي احنا عدينا المرحله الجميله دي بمراحل واشواط هايله
اما عن القراءه مين فاضي يقرا ناهيكي عن ان ميزانية الكتب اختفت من حساباتنا
زمان كنت اقعد انا واختي هي تلم مننا فلوس علشان نعرف نشتري القصص او ممكن نبدل القديم بنسخ مقرينهاش وندفع فرق بسيط وكلها خطط علميه مدروسه علشان نوفر اكبر كم كتب بمقابل بسيط
تعالي دلوقتي شوفي النت والموبايل ومصاريف الأكل عقبال عندك ومصاريف تانيه كتيييييييييير قوي
وبقالي كتير مدفعتش معاها حاجه في الكتب وكمان مبقتش اقرأ حاجه
كله قراءه من على النت كده
اقولك قلبتي علينا المواجع انا هامشي بقى لحسن جعان موت وعامل ريجيم
سلاااااااااااااااام

صحفية روشة said...

الشنكوتى الكبير
انا ممكن اجيبها لبر
لكن لو انت اللى جبتها لبر
معلش قلبت عليك المواجع لكن انا موجوعة اكتر منك