Thursday, April 24, 2008

أوزة صينى هدوم اروسه


كنت عند واحد صاحبتى بنقضى مع بعض يوم كامل فى بيتها فجأه واحنا واقفين فى البلكونه لقينا شويه بنات صينيات معديين من تحت البيت وواحدة فيهم بتبصلنا وبتقولنا

(اوزة سينى هدوم اروسه)

الترجمة لغير المصريين (عاوزة هدوم صينى للعرايس)ههههههه

ده كان رد فعلى ضحكت وقولت لصاحبتى طلعيهاوالنبى

قالتى ليه ماهو احنا مش هنشترى حاجة من اصله

قلتلها طلعيها انا هشترى

كنت هموت واعرف فى ايه فى السنطة اللى قدها مرتين اللى هى شايلاها

طبعا العربى بتاعها عمل حادثة وهو بيعدى الطريق لا احنا فاهمينها ولا هي فاهمنا غير كلام بسيط اوى

مسكت قطعه ملابس فى ايدى وقلتلها بكام دى يا؟

قالتلى 250 جنيه

انا فى سرى(اسم الله عليكى وعلى اللى شربك الصنعة)هههههه لا مش ينفع

مسكت قطعة تانيه بكام دى يا؟

هو انا كل شويه هقولها يا ان اعاوزة اعرف اسمها ايه

انا:انتى اسمك ايه؟

هى:لاتهالىلؤلافللاتق

انا :ايه اسمك ايه؟

هى :تلابتينلاتنالتلعهب

يا خرابى مش فاهمة

المهم طلعت فى الاخر مش فاهمة سؤالى اصلا

اضطريت اسفة انى استخدم الصينى المضمحل بتاعى

انا :نى شى شيان شين مو مينج زيا؟(الكيبورد مش بتكتب صينى)هههه

هى :(ضحكت اوى) لى

بين وبين نفسى كنت هفطس من الضحك بقة من كل الاسامى ميطلعش اسمها غير لى زى البت بتاعة فيلم محمد هنيدى ههههههههه

هى: سيكو سيكو انوس بتاتس فرى؟

انا :لا يا لى انا مش بتكلم صينى اوى كدة هههه بكام دى بقة؟

لى: دة بخمسين وميه جنيه

انا:(قولت استخدم داء المصريين وافاصل وانا مبعرفش افاصل اصلا)لا يا لى لا دى 50 جنيه بس

لى :لا مس ينفع مدام مس ينفع

انا:لى انا مش مدام وهما 50 جنيه بس

بعد محايلات مريرة عشان اجيب اخرها اديتلى اللى انا عاوزاه ب50 جنيه

وهى ماشيه قلتلها :زاى شيان(باى باى) هههه

فطست على روحها تانى وقالتلى: واليكم السلام ورهمه الله وبركاته

الموضوع بقة مش انى شاطرة اوى كدة فى الفصال وبت ناصحة لا

الموضوع اكبر من كدة

البت لى طلعت عارفة ان المصريين بيفاصلو فى سعر كل حاجة قامت من الاول مغليه عليا السعر عشان تبيع بالسعر اللى هى عاوزاه بعد ساعة الا ؤبع فصال عشان هى كمان تجيب اخرى

متدربة على اعلى مستوى والله وحد مفهمها ابعاد الموضوع وكمان شكلهم كدة عاملين دراسه حاله للمجتمع المصرى

ولما سالتها انتى مين اللى مسرحك بس بلفظ اشيك طبعا قلتلها انتى بتشتغلى تبع مين؟

قالتلى انها شغالة تبع مصنع بيبع الحاجات دى عينات وهى بتسجل ايه الموديل اللى اتباع اكتر عشان المصنع يركز عليه فى الانتاج يبيع اكتر

يا اولاد اللئيمه

المهم انى من فتره كنت بكلم واحد على الشات صينى برده وقلتله على موضوع البنات دى ورد عليا رد غريب جدا قالى ان البنات دى الصين عارة بوجودهم وتقريبا مشرفة على الموضوع

بس دول مش نازلين يبيعو لبس اصلا دول جايين علشان يدخلو بيتكم ويعرفو شكلها ايه وشكلكم ايه وحياتكم ماشية ازاى ويصنعلكم الحاجات اللى انتو بتشتروها ويبيعوهالكم

يعنى مثلا يا جماعة الانتريهات العادية بتاعة المصريين غير الامريكان فرنتشر فلازم يعرفو المصريين عاوزين ايه من غير ما يسالوهم عشان الناس ممكن ترفض تساعد لانهم فاهمين انه عاوزين يعملو غزو اقتصادى

قلتله :بجد؟!!!!!!!! يالهوى

قالى:اومال انتى مفكرة ان بنت ولا ست منهم سايبه بيتها واهلها وحياتها عشان تنزل تبيعلكم هدوم القطعه منها ب50 ولا بميه جنيه؟!!!!!!!!! ااااااه

بصراحة رد مقنع تفتكرو الواحدة منهم تسيب دنيتها هناك عشان تعرض نفسها للخطر وتدخل بيوت ناس الله وحده اعلم هما مين وممكن يعملو فيها ايه عشان تبيع ملابس فقط؟؟؟

مش معقوله صح؟

الصين هتبدهلنا والحمد لله وسمعت انها على 2010 هتبقى دولة عظمى ليها مكانتها وبتهدد بضرب سعر الدولار

شوفتو الدول بتفكر ازاى والنبى جتنا نيلة فى وكستنا اللى ملهاش لون ولما خلصت كل الالوان اخدوا الشفاف

وبعد اذنكم انا عاوزة امشى بقة عشان الجو حر موووووووت

اووووووووف ايه ده ايه الجو الحر ده ! مفيش هوا صينى؟

انتظر تعليقاتكم

106 comments:

Z_Diva said...

la la la
b2a el7kaya tl3 feha m5tatat we 7rakat wala adhm sabry fe zmano
el3alm de w3ya awy :D
bs sebk inty, mbrook 3liky elshopping :)

دعاء مواجهات said...

والله عندك حق انا كمان سمعت وشوفت الجماعة دول

بس تقوللى اية احنا اصلا لو عندنا دم منشتريش منهم ونحاول نقلد حاج صح بيعملوها

قولى ياارب نبطل انزحة بس......

Lobna Ahmed Nour said...

انا لما بيجيلي مجرد احساس ان اللي على

الباب صينية بقولها وبكل اصرار

لا شكرا مش عايزة ..

ايه الشوبنج اللي في البيت ده ..

بس دول طلعوا جبارين

يارب نتعلم منهم حاجة كويسة

تحياتي

khobayb said...

"وكمان شكلهم كدة عاملين دراسه حاله للمجتمع المصرى"

ده أكيييييييد

---

هو فعلا غزو اقتصادي

للعالم كله

---

يبهدلونا ايه ؟

احنا متبهدلين خلقة !

يبهدلوا العالم اه

zOzO said...
This comment has been removed by the author.
zOzO said...

اولا : انا اسفه عشان مش عرفت اساعدك
بس والله انا دخلت علي بولجك عشان اشوفك عايزه مساعده ايه
وخلاص اجبت علي كله
اجي ابعت الرد
ايه يحصل
الجهاز هنج وقفل
ومش عرفت افتحه
ههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههه


بركاتك طبعا
بجد والله ده اللي حصل ومش عرفت ادخلك تاني
ولما دخلت دلوقتي
لقيتك عملتي البوست
بجد اسفه حبيبتي


المهم خلينا في بوست النهارده
بجد عجبني
وانتي عملتي لفت نظر بطريقه حلوه
عشان كلنا ناخد بالنا من حاجه زي دي
ربنا يجازيكي خير


وربنا يستر علينا
من الصين وغيرها


تحياتي ليكي وحبي
واتمني انك مش تزعلي مني

Anonymous said...

آآآآآآآه .. غزت العالم صح بس غزو محترم

عندي احساس اني فمرة هقوم من النوم هلائي عنيا اضيقت واتسحبت زيهم
بهتوا عليا
عااااااااااااااا

على فكرة النيلة بتاعتنا كرووووووووه

Unknown said...

فعلا أنا شفت كتير منهم فى المنصورة وجت واحدة منهم الشقة عندنا ووالدتى كانت عاوزة تشترى أى حاجة بسعر رخيص وخلاص بس انا مشيتها وقلتلها ثانك يو يعنى شكرا بالصينى
بوست جميل جدا
وآسف إنى مجاوبتش على الاستبيان فى وقته كنت مشغول شوية
تحياتى

صحفية روشة said...

z-diva
اول تعليق
لا هى مش انصح منى هى عمرها ما هتبيع بالخسارة اكيد كسبت فلوس بردة

صحفية روشة said...

دعاء مواجهات
اكيد طبعا المفروض منشتريش منهم حاجة ولا نطلعهم بيوتنا
محدش يبصلى انا
انا طلعتها واشتريت منها لهدف معين فى دماغى
قصدك ايه بالانزحه

صحفية روشة said...

unique
برافو عليكى
اوعى تدخليها بيتك
الله اعلم هى عاوزة تدخل ليه اصلا
ومحدش يعمل زيي
انا طلعتها عشان افهم الموضوع بس
مش عشان اشترى

صحفية روشة said...

خبيب
اكيد طبعا دارسين المجتمع المصرى والا مكنتش فهمت يعنى ايه فصال فى البيع والشرا وانها متسلمش فى الفصال من اول كلمتين
واكيد طبعا احنا اتكحورنا واتبهدلنا اوى

صحفية روشة said...

زوزو
حد يزعل ممكن يزعل من زوزو
دى زوزو دى كلام هنعوزو
خيرها فى غيرها
اه طبعا انا حبيت الفت نظر الناس للموضوع دة بس مكنش ينفع الفت نظرهم بدون ما اطلع بنت من دول واقعد اكلمها
وبعدبن انا لو لوحدى اخاف اطلعها بيتى
انا كان معانا ولا 5 ستات فى البيت
وكلهم ما شاء الله
يقدرو يفطسوها لو عاوزة تعمل حاجة غلط

صحفية روشة said...

نورة الخشن
اه والله الواحد خايف يعلموا صينى فى المدارس بدل الانجليزى بعد كدة

صحفية روشة said...

ايمن بدر
كويس انك مشترتوش منها حاجة
والحاجة اللى معاهم اى كلام اصلا
المفروض نقاطع الناس دى اصلا
وثانك يو بالصينى يعنى(xiexie)

حاول تنطقها صح
اصل الكيبورد عندى مش بتكتب صينى

واحد من البلد دى said...

أوزة واحد تأليأ ألا بوست...؟؟إيه اللى أنا باقوله ده ..والله يا روشة الموضوع ده عايز دراسة...لأن الناس هنا مش ممكن يعملوا كده..ولو عملوا..النظرة لهم حتختلف...لأننا بنعامل الصينيين كويس لأننا بطبيعتنا شعب كريم ومضياف..ولأننا برضه عارفين وشايفين أفلام جاكى شان وجيت لى اللى ربنا يباركلهم..يعنى عارفين الصينيين ممكن يعملوا فينا إيه لو قلينا أدبنا..وبع.....ثوانى الجرس بيرن..؟؟
مين؟؟
أنا؟؟
إنت مين؟؟
أوز أدووم أشان بيبى أو مدام؟؟
يخرب عقلكوا إنتوا إيه بتيجوا على الريحة....بأد إذنك يا روشة أسان أسوف حاجة استريها........وأستريها عليا ربنا يكرمك...ههههههههههه

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

السلام عليكم
مرة واحدة صينية خبطت على الباب وفتحنا لها ودخلناها بس كانت قليلة الذوق اوى والاسعار ماعجبتناش ونحاول نخفض معاها تقول لا وبعد كدة رحت فتح لها الباب عشان كانت بدات تكشر عن انيابها وحسينا انها هتلعب كاراتية ولا قينا جوزها مستنيها ورا باب الشقة المنظر بقى يخض خدت بعضها ومشيت


هما بيكونوا مامنين نفسهم اوى وهم اللى يتخاف منهم دول ناس عاملين احتياطتهم فى كل حاجة

بحبك يامصر said...

الناس دى بتفكر صح وبتشتغل صح وعشان كده هما خلاص فعلا بدأو فى غزو العالم اقتصاديا
فى دول اوربا دلوقتى بيتكلموا عن الخطر الصينى عليهم وكيفية مواجهته
انما احنا لا لسه ماسكين فى بعض لما نخلص على بعض الاول نيقى نروح ندور عالصين
وعلى راى عالدل امام (دى عايزه شغل بعد الظهر)واحنا هنقطع نفسنا يعنى؟
تحياتى ليكى بوست حلو

Tamer Nabil Moussa said...

عجبنى طريقة التفكير الحلوة دى

طيب مش المفروض احنا كمان

نقطع عليهم وندخل اللعبة

ونعمل شغل صح

ونافس بية

ولا احنا اتعودنا على نشترى كل حاجة من برة

والتصنيع شىء مش بتحبة

ربنا يعدلها

تحياتى

صحفية روشة said...

واحد من البلد دى
شعب كريم وكرمه هياجى على دماغه

صحفية روشة said...

رئيسه حزب الاحلام
اه طبعا لازم يأمنو نفسهم بالسيلف ديفينس واكيد شوفتى هما بيخبو الفلوس فين
المرة الجاية لازم تتعلميلك شويه كاراتيه

صحفية روشة said...

بحبك يا مصر
تخيلو اما اوروبا خايفة من الصين
مصر تعمل ايه
؟

صحفية روشة said...

تامر نبيل
اللعبه الوحيدة اللى ممكن مصر تدخلها هى استغمايه

دكتور مستكنيص said...

والله انا بحترم الصينيين دول ناس دماغها متكلفة وعاملين حساب رباط الجزمة بتاع النملة الصغيرة اللي ماشية قدامهم عشان ميتكعبلوش فيه
بس سيبك انتي من كل ده كفاية فرحتي بيكي وانتي بتفاصلي ....لو فاضية ابقي تعالي معايا وانا بشتري هدوم
ههههههههههه تحياتي دمك خفيف واسلوبك حلو
صحيح انتي صحفية فين؟
انا زميل علي فكرة غير موضوع الطب

الهادي كملاوي said...

قصة طريفة وظريفة .. وبصراحة مدونتك جميلة وحلوة .. مبروك

اهو ده عيبه said...

اتارى الحكاية اكبر من مستوى تفكيرنا بكتير
ال واحنا اللى فرحانين بالبضاعه والفصال

جتنا نيلة فى حظنا الهباب

جيهان علي said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كان لازم نفهم من زمان أنهم بيدرسوا السوق والاستهلاك العربي بشكل عام بشكل جيد جدًا
لما بقى السبحة وسجادة الصلاة وحتى فانوس رمضان صنع في الصين .. ماذا ننتظر بعد ذلك ؟

وعلى فكرة الموضوع ده يدل على ذكائهم الإقتصادي ناس بتعمل دراسات ميدانية للأسواق اللي هاتوزع فيها منتجاتهم وعايزين يعرفوا أيه اللي ممكن يسوق في المنطقة بشكل كبير .

ياريت نتعلم من التجربة دي ونندرس على الأقل اسواقنا المحلية مش هانقول الصين
وياريت أكتر يكون عندنا انتاج صالح فعلا للاستهلاك

امل said...

فعلا دول منتشرين بطريقة غريبة
وفي كل مكان حتى الارياف
بيبقوا موجودين في المعارض بتاعتها

Mafrousa said...

و لسه يا ماما...ده انا رحت الحسين من قريب و خان الخليلى...و عينى عليكى يا بلد ياللى مالكيش عزيز...كل ما يمكن ان تتخيليه هناك صييييييييييينى
كله كله كله ؟.....لا يوجد شىء مصرى خالص...جلاليب..مشغولات ..ده حتى المدليات اللى عليها فرعونى صينى .. الشنطه المرسوم عليا اهرامات صينى ...كله كله ...البخور...انزلى و روحى شوفى بنفسك.....و الاكاده ياختى بيتباهو و يحطو تيكيت MADE IN CHINA
انا بقى اشوف اليبل ده و احس ان فيه ايد جت من و رايا و راحت لازقانى على قفايا...ياختى فين النحرره بتاعتنا...يالهوى هوه احنا مش مكسوفين...ده احنا شلنا برقع الحيا....دول يا امى بيخبطو على الباب و تقولك ..اوزه حاجه مدام اكنس..نفض...امسح كويس....يالهوى...تباته ..بس همه عاملين سياسه ماشيين بيها و بينفزها شعب بحاله...سلام لحسن اتفرست اكتر من الاول

mregypt7 said...

يا ولاد اللعيبه يا بتوع الصين كل ده يطلع منكم واحنا اللى فاهمين نفسنا جايبين من الاخر
تتنا وكسه
بس ليا عتاب عليكى
لما هى تقولك 150
الست المصريه اللى بتعرف تفاصل تقولها 20
حيلو ده انتم كفايه ماشيين فى بلدنا
يا اما بصى خدى الشنطه اللى معاها شروه على بعضها زى بتاعه السمك
ب300 جنيه
مناسب السعر ده
وقوليلها انا كده كرماكى اوى
ما رضيتشى خدى منها الشنطه واقفلى الباب
وسمعينى سلام الجرى نص الجدعنه
مع خالص تحياتى
الباش مهندس بوحميد

wanna b a physician said...

لالالالالالالالالالالالالا
مش انا لسه عامل الموضوع ده يا صحفية ولا نسيتى ماش ياستى
هدومو عروسة
سلامووووووووووز

دكتور بهــدوء said...

يا ربي
يعني هوه ده سبب وجودهم
واحنا زي البتوع مبسوطين وبندخلهم ونخرجهم عاااادي جدا
بس غالبا هيلاقوا البيت كله صيني
ماعدا القلله
ناقص يعملولنا قلل بلاستيك صيني
لا لا
هما مش أوصننين بس ....ياما تحت الساهي دواهي

sebofy7alo said...

أول تعليق
الحقيقة أنا قريت أن الحكومة الصينية طلبت من بعض الدول العربية ومنها مصر أنها حتصدر لنا فلاحين صينيين وكانوا بيقولوا أن أراضينا خصبة جدا ولكننا لانملك التكنولوجيا اللي تستثمر هذة الأراضي.

وتعليق تاني أنيل من اللي قبلة هو عريس صيني لكل فتاة لأنهم عرفوا أن نسبت العنوسة في مصر زادت حبتين .
اللة يخرب بيت كدة
أستئذنك في فاصل ونواصل بعد مرمي نفسي من البلكونة
هههههههههههههههههههه

القاهرة - said...

أستاذة صحفية انا شايف انا مدونتكم ممتازة لكن ينقصها الكثير وياريت متزعلوش من صراحة منطفي تنقصها الجدية ووضوح الهدف اتمنى انكم تحاولوا تكونوا على قدر من الوعي كما تدعون
سبق العقل عن السن ... وشكرا لكم

أخوكم المناضل / أسامه جابر

القاهرة - said...

التدوينة التى اعجبنى قدر كبير منها هى ذاك

بارك الله فيكم

أخوكم المناضل / أسامه جابر

صحفية روشة said...

دكتور مستنكنيص
اه طبعا اكيد دماغهم متكلفة
وانا لسه تحت التدريب
افهمها زى مانت عاوز

صحفية روشة said...

كملاوى
شكرا ابقى زورنا

صحفية روشة said...

اهو ده عيبه
اه طبعا كله فرحان وعمال يشترى من الرخيص الصينى كنوع من انواع النصاحه

صحفية روشة said...

جيهان على
املك كبير فى ربنا اننا نتعلم
بس امل بعيد
وعاوزى يعنى البلد كدة كدة بايظه
ضربو الاعور على عينة
قالهم بايظة بايظة

صحفية روشة said...

امل
دول بقو اكتر من المصريين اصلا

صحفية روشة said...

واحدة مفروسه
اخر مرة رحت الخان لقيت كل حاجة فعلا صينى
حسيت انى ماشيه فى خان الصينى مش خان الخليلى

صحفية روشة said...

مستر ايجبت
ان امكنتش بفاصل عشان السعر انا كان معايا المبلغ
بس كنت عاوزة امارس معاها الفصال كنوع من انواع التهريج
طلعت فاهمة
ففضلت معاها لحد لما جبت اخرها
الموضوع مكنش موضوع شرا
انا مكنتش محتاجة اللى انا خدته
وحلال على البت هند الشغاله

صحفية روشة said...

wanna b
انامعرفش اك كتبته لانى مش قريته عندك
وكمان ده موقف انا اتعرضتله بجد
هو اللى جه قدامى مش انا اللى كتبته من دماغى كفكرة

صحفية روشة said...

دكتور بهدوء
والله عندك حق ناقص يعمللونا قلل بلاستيك
قصيرين القامة اه
بس اتقى شر من اقترب من الارض

صحفية روشة said...

سيبو فى حالو
يا نهار مش فايت هى وصلت انهم يصدرولنا فلاحين
مش كفاية اللى عندنا مش عارفين يعيشو هييجو دول كمان يقاسمونا اللقمة
وايه حكاية العرسان دى بجد ولا هزار
دة يبقى موضوع مش فايت

صحفية روشة said...

اسامه جابر
مدونتى اسمها نميمه
يعنى ينتكلم عن كل حاجة واى حاجة
وباين من اسمك اللى انت وقعت بيه انك اخوان
وانا مش منضمة لجماعة ناويه افنى حياتى فيها وهدفى الوحيد تنميتها عشان اعمل مدونه هدفها واحد بس
انا هدفى حيا افضل
من كل جانب
وهتكلم فى كل حاجة ومحدش قالى كدة قبل كدة
لو المدونه مش مناسبة ليك شئ يرجعلك

صحفية روشة said...

المناضل اسامه
شكرا على اعجابك

wanna b a physician said...

يا ستى عادى انا باهزر مش اكتر
وده اكيد موقف ممكن يعدى علينا كلنا وعادى انك كتبى والى مزيد من التقدم
تحياتى

ToOoKa said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والله خطر فى بالى سؤال هما ليه دول سيبين بلدهم وجايين مصر هو ناقصه

بس تصورى عندك حق
اى حد فى الدنيا دى بقه بيخطط لنفسو انو يكون احسن الا احنا بنخطط انو نكون اسوأ

تعرفى مين كمان كده
الهند

يارب يكون عندنا شوية دم بقه ونحس على دمنا ونعمل حاجه
ربنا يسترها علينا

ومبروك ياستى مقدما على فرحك وشدى حيلك كده وحتقدرى ان شاء الله تكونى سعيده
أختك توكا

بنت مصريه said...

هههههههههههههههههه والله عندك حق انا اول ما اتجوزت كانو تقريبا عايشين معايا كل يوم يخبطوا علياويقولولى(اندى هدوم كتير لاروسه كميل)
مره فاصلت مع واحده ولما طهقط منى قالتلى كلمه عمرى ما هنساها(ابقى روهى ياختى هاتيها م الموسكى)

الشريف / جمال طة said...

للأسف أنهم ملئوا البلد

والناس مش عايزة تفهم مدى خطورتهم سواء على الاقتصاد وألأمن ويطلعى واحد يقول لى انهم غلابة لأننى من يقع منهم فى ايدى أو يدق باب البيت عندى أسلمه للشرطه فورا يارب نفهم

مواطن مصرى نايم said...

هههههههههههههههه
موضوع جميل
بس لعلمك الصيينين لما بيحبوا حد
بيخلصوا اوى
عن تجربة والله
و لعلمك اجرهم اليومى
10
جنية
و الحاجة اللى بيبيعوها مش بتاعتهم
دول شغالين باليومية
سلامى ليكى

صحفية روشة said...

wanna be
شكر لتفهمك

صحفية روشة said...

توكا
الهند اسوأ مننا كمان
شكرا ليكى

صحفية روشة said...

بنت مصرية
هههههههه وعارفين الموسكى ولاد اللئيمة
لا انا كنت لابسة مرة سوت رياضية ماركة
قالتلى دى بقلوس كتير ليه مش عاوزة تشترى دى بفلوس كتير

صحفية روشة said...

بنت مصرية
هههههههه وعارفين الموسكى ولاد اللئيمة
لا انا كنت لابسة مرة سوت رياضية ماركة
قالتلى دى بقلوس كتير ليه مش عاوزة تشترى دى بفلوس كتير

صحفية روشة said...

الشريف جمال طه
انانفسى بس الناس تعرف ان مصلحتهم الشخصية مش اهم من مصلحة الجماعة

صحفية روشة said...

مواطن مصرى نايم
ان اعارفة ان البضاعة مش بتاعتهم ودة اللى قالته البنت
ام الما بيحبو حد بيخلصو اوى فدى انا عارفاها كويس

إنسان || Human said...

فعلا عندك حق ...الموضوع أكبر من انه يكون حبة هدوم ...فعلاً الناس دي بتعرف تخطط كويس جدا جدا
واحنا الموضوع ماشي معانا حلاوة خالص ولا تخطيط ولا اي نيله

محمد محمود عبد الغني (MORONAJU) said...

طبعا الصينيين مش بيلعبوا
وبعد ما عرفوا مشكلة الشعب المصري بسبب ارتفاع سعر الذهب قاموا نزلوا دهب صيني في البلد

وبكرة ممكن نلاقي عريس صيني وعروسة صينية وعيال صغيرة كدة صيني

ومش بعيد يبقى حسب المواصفات اللي يطلبها العميل

أحمد بكر said...

يا نهار ابيض دنا جاتلنا واحده و خليت عندنا فى البيت يشتروا منها علشان صعبت عليا و قولت حرام اكسفها و هى جيالنا من الصين
و اتاريهم ولاد لئيمه يا ريتنا نتعلم منهم و الله
مش التفكير بس حتى التفانى فى العمل سبحان الله حتى الرسول بيقول اطلبوا العلم و لو فى الصين
يا ريت نتعلم من الصين
تحياتى

Anonymous said...

موضوعك جميل
بس اعتقد ان الحكايه عشان
يدخلوا البيت دي صعبه شويه
هما بيدرسوا هنا المسلمين
وبيشتغلوا
وبعدين هو حد مش عارف
المصرينعاوزين ايه ده
احنا ناشرين غسيلنا الوسخ والنضيف
قدام الناس كلها

Desert cat said...

احنا لسه هيتعمل لنا غزو صينى
ما هم غزونا حصل اللى حصل
الساعه صينى
ده كل حاجه بقت صينى حتى الاقلام اختفت كلمة صنع فى مصر وسادت made in china

Anonymous said...

يا بنت دول بقم غزو فعلا
احنا الباب ممكن يخبط مرتين تلاته فى الاسبوع

وتلاقيهم هما
ومش بس
اوزة صينى هدوم اروسه

لا
اوزة صينى هاجات كهربة
اللى هى حاجات كهربة

بس عمرنا ما اشترينا منهم حاجه


طب يا ريت نفكر زيهم كده
ونعمل احنا كمان غزو

قريت التاج بتاعك
وبصراحة
اول مرة فى حياتى اسمع عن حد مش بيحب المكرونة الاسباجتى

دة انا نفسى دلوقت بعد ما انت جبتى سيرتها اقوم اكل منها

ههههههههههه

وربنا يخلك انت ووائل لبعض
ويسعدكم

كل الود

أحمد سعيد بسيوني said...

ههههههههههههههه
ناس شغالة وبتفكر صح يا امي
تحياتي

HeBa said...

ازيك يا مها

مبروك على الشكل الجديد للمدونة

سامحيني على التأخير معلش مكنتش بدخل

يا بنتي الغزو الصيني ده حصل من زمان

ده فوانيس رمضان اللي العيال بيلعبوا بيها صيني

وكل حاجة صيني

فاضل أحنا كمان نغير ونبقى صيني

بس بجد دماغهم جامدة ونضيفة جدا

سلام يا قمر

goodman said...

قريبا فى الاسواق
عريس صينى لكل عانس
كل ما تتمنية تجدية
ضمان خمس سنوات
غير نسئوليين عن سؤ الاستخدام

Empress appy said...

ههههههههههه ماما هاوزة هاجه صينى
تخيلى تقولى ماما بيبقى نفسى اديها باللى فى رجلى
بصى طبعا الكلام مظبوط موضوعالفصال وانهم ليه نازلين مصر
زودى على المعلومه اردء حاجات فعلا هما بينزلوها مصر وبما انى سافرت بره فعارفه المعلومه دى ومتأكده منها
انما طلعتى جداعه وبتعرفى تفصللا يا قرده بس ىف النهايه ضحكت عليكى هههههههههخخخخخخخخخخخ
مفيش اجدع من المصرى انزلى عندنا الغوريه وانتى تعرفى

مبروك اللوك بس انتى محتاجه لوك روش شويه عن كده مواضيعك حيويه قوى ده رومانسى او يمشى مع الشعل وانتى حره فى ذوقك هو حلو بس انا بشوف اللى مع مواضيعك يا سكر مقالب

الستة بتوع صيدلة said...

مقالتلكيش عندى هاجات هلوة كتير

دايما بيقولوا عندنا كدة
المهم انا بردوا كنت بشترى حاجة من واحدة صينية فى معرض
المهم كانت بتقول ب 100 جنيه
كان فى طنط واقفة جنبى
قالتلها هيا عشرين بس يا بنتى
قالتلى ماشى !


بوست هايل
وا ن شاء الله يسرحونا احنا كمان فى الصين مادام هنبئا دولة عظمى

:)

القلم السكندري said...

ما شاء الله

ايه الروقان اللي انتي فيه ده

أنا مش بحسد ولا حاجة

عموما انا مستني التعليقين الهدية اللي علي تعليقي بقي




تحياتي

موناليزا said...

شوفتى بيفكروا ازاى واحنا بنفكر ازاى
==================================

" ساهم بتوقيعك في مطالبة الحكومة الهولندية بسن قوانين من شأنها حماية المسلمين من العبث بمقدساتهم الدينية خاصة ومن التجديف على الأديان عامة على الرابط التالي
http://kawlansadida.blogspot.com/2008/04/blog-post_21.html
وجزاكم الله عن إسلامكم خيراً"

غني يابهيه said...

دول ولا كأنهم من السيده زينب
بس بصراحه خبطوا كتييير وعمرى ما فكرت اشوف معاهم ايه حتى


بس بدأت افكر اشوف معاهم ايه

zOzO said...

ميرسي حبيبتي انك مش زعلتي

والف مبروك علي النيولوك بتاعك ده

انا شكلي برده هقلبها اسود عشان الامتحانات

دا انت معاكي قوه عظمي لا يستهان بها
انت مش تطلعي صينيه بس دا انتي تطلعي الصين كلهم


هههههههههههههههههه


تحياتي وحبي

HeBa said...

مها

ليكي تاج عندي

أدخلي شوفيه

wael said...

انا كنت هموت من الضحك
بتفكريني بواحده صينيه رماها حظها على بيتنا ماما كانت هتجيبلها جلطه من الفصال والمشكله انها في الاخر وافقت وماما اخدت اللي هي عايزاه بالسعر اللي هي عايزاه بردو
تحياتي

rain man said...

من يدري
ربما تسنح لي الفرصة يوما لاسافر الصين و ادخل بيوتهم و اعرف اسلوب معيشتهم
فقط لأموت كمدا و اعود في صندوق خشبي لادفن بجوار الاحباب في مصر
:D

معالجة طيبة

عبد من عباد الله said...

معاكي انها ظاهره لازم ندرسها وفكر اقتصادي كبير بس نظرية المؤامرة دي انا مش ميال ليها اوي وابسط حاجه رداً على سؤال ليه تسيب الست بيتها وحياتها هناك وتيجي تشتغل هنا لو عرف السبب بطل العجب ( بغض النظر عن الراجل اللي كلمتيه دا صيني ولا تقليد ههههه) الصين دولة قويه و اي دولة بتعملها الف حساب حتى قريب الإتحاد الاوروبي وامريكا كانوا عاملين مشاكل معاها علشان الغزو الإقتصادي عليهم و دلوقتي بيسموها الغول الإقتصادي بس برغم قوتها إلا ان الشعب مش غني بالعكس دا فقير و فيه منه فقير جداً كمان بس الدولة بتحاول تستغل العدد الكبير دا في عمل اقتصاد فظيع لكن برده لسه الشعب فقير وفي ناس هناك مطحونه عندهم استعداد يروحوا وسط افريقيا حتى علشان يعيشوا فالصين بتحاول توفر ليهم اي شغل تساعدهم بيه فمن ضمن الافكار انها تشوف الشرق الاوسط دا وكل سفاره في كل بلد يتبعت ليها عدد من الصينيين والصينيات ومعاهم شويه بضايع والسفارة هنا تعمل دراسة مبدأية كدا عن الحاجات اللي الشعب ممكن يشتريها و السفاره تعلم الشباب دول ازاي يتعاموا وشويه الفاظ ولغات يقدروا يمشوا حالهم بيها و كمان بتقولهم على المناطق اللي يروحوها اللي هى فيها امان كتير و يركبوا انهي مواصلات ولو تاهوا يتصلوا بيهم يعني العملية مدروسه مش عشوائية ..اما حكاية المؤامرة دي قد تكون صحيحه ولكني لا اميل إليها
ــــــــــــــــــــ
اسف على الرغي الكتير دا بس انا علقت و مستني بقى الاتنين الهدية

صحفية روشة said...

moronajou
حسب الطلب ازاى دول كلهم قطعية واحدة
قصيرين وولنهم اصفر وشعرهم اسمر وعنيهم ضيقة

صحفية روشة said...

baker
ياريت الناس تسمعك

صحفية روشة said...

مادى
اعتقد ان غسيلنا اللى مش نضيف كتر اوى لدرجه محدش بقة عارفة النضيف فين
ولا يمكن الاتنين بهتو على بعض وبقو كلهم مش نضيف؟؟؟؟

صحفية روشة said...

قطة الصحراء
ده حتى سوسته البنطلون بقت صينى

صحفية روشة said...

شيرين
بيتجارو فى كلو من اول السمسم لحد البنى ادمين
وبكره المكرونة الاسباجيتى مووووووووووووووووووووووت

صحفية روشة said...

احمد بسيونى
قصيرين بس دماغ

صحفية روشة said...

هبه
متقدريش تتصورى قد ايه واحشاااااااااااااااااااانى الحمد لله على رجوعك كان ليكى تاج عندى ابقى خديه
وحتى فوانيس رمضان بتغنى حلو يا حلو بالمصرى

صحفية روشة said...

goodman
ده ضمان اى كلام كل ما ترحلوهم يقولك عيب يوزر
عيب يوزر

صحفية روشة said...

ابى
ومنك نستفيد
المصرى مفيش اجدع منه
والله دى تعتبر اروش تيمبل لقيته لانى محتاجة تيمبل غامق عشان الكتابه عندى كلها فاتحة وانا مش هقعد اغيرها تانى كلها بوست بوست
لو لقيتى واحد حلو قوليلى على مكانه
بس ان امش بحب التيمبلز بتاعة
pyzam

صحفية روشة said...

السته بتوع صيدله
لو كنتى ضغتى عليها كانت قالتلك 6 جنيه

صحفية روشة said...

القلم السكندرى
اكيد هزورك وانا مش رايقة اوى زى مانت فاكر ولا عايشة حياتى فى مسرح كوميدى
:)

صحفية روشة said...

موناليزا
اكيد شوفت شوفت اسلام بلا مسلمين ومسلمين بلا اسلام

صحفية روشة said...

غنى يا بهية
اتفرج على اللى معاهم وابقة اكتب بوست وقولى

صحفية روشة said...

زوزو
ازعل من ايه بس احنا اخوات
:)

صحفية روشة said...

هبه
جايالك اخد تاجى

صحفية روشة said...

وائل
اسمك على اسم الغالى
كويس ان مماتك زهقتها عشان تاخد عقابها
هههههههههه

صحفية روشة said...

راين مان
ايه اكلام الجامد دة
شكرا

صحفية روشة said...

عبد من عباد الله
اكيد هزورك وكلامك حلو
وانا مقلتش ان هدفهم يضرونا
هما هدفهم يكسبو هما
مش مؤامرة يعنى
:)

روابط said...

موضوع جمعهم لمعلومات عنا ده حقيقى, وعشان هما بيفكروا كده هيبقوا دولة عظمى .. انا اكتشفت ان صاحبى الأنتيم شايل السلام الصينى على موبايله, طب ينفع

زاى شيان

صوت من مصر said...

مش عارف اتاسف ولا اغتذر على تقصيرى بس بجد يا مى والله ظروف منعتنى اصلا من متابعه البلوج بتاعى بس الحمد لله جيت لقيت 100 موضوع مميز كالعاده

محمد محمود عبد الغني (MORONAJU) said...

هههههههههههههههه
طبعا حسب الطلب زي فوانيس حاللو يا حاللو وشخبط شخابيط
هي مش دي حسب الطلب

صحفية روشة said...

حازم سويلم
يظهر ان الموضوع هيعدى الغزو الاقتصادى وهيبقى غزو ثقافى كمان

صحفية روشة said...

صوت من مصر
المهم انك رجعتلنا بخير
وشكرا ليك

صحفية روشة said...

moronajou
اه انت بتتكلم على الفوانيس انا فكرتك بتتكلم عن البنى ادمين

HeBa said...

ايه الصدفة الجامدة دي

نفس التاج اللي أنتي مررتيه ليا

هو نفس التاج اللي مررته ليكي

بس بتاعي بالانجليزي

شفتي القلوب عند بعضها ازاي

ربنا يخليكي ليا يا قمر

صحفية روشة said...

هبه
قلب الام بقة يا روحى

yomna said...

الاول طبعا مبروك على النيو لوك ده...بقى انا اغيب شوية ارجع الاقيكي عاملة نيو لوك...يلا المهم الحمد لله انها جت على قد كده

بس انا عاوزة اعرف انتي تعرفي صيني منين...يا خوفي لتكوني انتي كمان جزء من المخطط الصيني لغزو مصر و معرفة ازاي البلوجرز بيفكروا في التمكر في زي بلوجر عسولة صغنونة...اعترفي اعترفي الانكار مش هيفيدك :D:D

صحفية روشة said...

yomna
الصينى دة صديقى
وانا مش متنكرة
:)

Anonymous said...

انا اللى اعرفه

لا اولا انا سعيد بالدخول على ممدونتك صدفه بس باسلوبك طبعا انا اتشديد للمدونه ومعندتش قادر اقوم من عليها

نرجع للعارفه

ان الصينين اللى بيبيعوا هنا فى مصر دول عليهم احكام مش بيعملوا دراسه!!!!!!!!!!!!!

حد فاهم ولا انا

الناس دى بدل ما تتحبس فى بلادها ويصرفوا عليهم بيخليهم ينزل دول العالم التالت اللى مصر منها طبعا

ويبيع المنتجات اللى مش ليها سوق فى بلادهم حد فاهم

نشرح

الناس دى حابه تستفيد بكل حاجه حتى بالمساجين بتوعهم

وبيروحوا منزلهم شغل يقضى المدة اللى مفروض انه هيقضيها فى السجن فى شغل ويعرف المعلومات اللى هما عايزنها زى ما قلتى بالظبط

وممكن لما لى تعدى عليكى تانى تساليها وهما مش بيكدبوا

لانى لما عرفت سالتهم وجاوبنى صح