Friday, April 18, 2008

لازم اجلد نفسى


هكون مرتاحة اوى لو كتبت البوست ده وهرتاح اكتر لما تعلقو عليه


من فترة كان فى واحدة فى زميلتى مكنتش اعرف حتى اسمها بس مكنتش بقبلها ولا بطيقها ومرة جت قعدت جنبى قلت يارب الارض تنشق وتبلعها لانها ملامحها مستفزه تحس انها هتاكلنى ونظراتها شرسه شويه وشكلها اكبر منى وطويله وعريضه كانت فى نظرى (جته) مالاخر يعنى


وكان اكتر حاجة مش بتعجبنى فيها هو الميك اب او المكياج بتاعها لانه كان اوفر جدا بشكل لايمكن حد يتخيله وغير متناسق كمان


وقولت عليها مرة ايه الرقاصة اللى ماشيه فى عز الضهر دى


ده رقبتها مش قادرة ترفعها من كتر الميك اب اللى على وشها


وكمان اصل لبسها جيبه وبلوزة واسعة وطرحة كبيرة زى الخمار بالظبط


يعنى مش لبس البنات بتوع المكياج الاوفر اللى انتو عارفينهم


والظاهر انها كانت عاوزة تصاحبنى اوى فجت قعدت جنبى تانى


رحت مديالها ضهرى ماهو اصل انا مش عاوزة ابصلها حتى


المهم يظهر انها كانت نواياها وقعدت تتجاذب معايا اطراف الحديث بصراحة انا مهما كان اللى قدامى ده مين لو بكرهه مقدرش اكسف حد وهو بيكلمنى الا لو غلط فيا شخصيا


وقعدت تقولى انا من زمان عاوزة اكلمك بس انتى مش بتدينى فرصة


انا بشوفك واقفة مع الدفعة كلها وكل ما اشاور لواحدة عليكى الاقيها عارفاكى


تسلم عليكى تطلعى عارفاها الا انا مكنتيش تعرفينى وكنت عاوزة اتعرف عليكى اوى


وابصلكم فى وشها لقيت طبعا المكياج اوفر زى كل مرة وللبنات اللى بيفهمو فى المكياج البودرة اللى كانت بتحطها بتدى على ضى احمر كدة حتى كنت بقول عليها البيضة المسلوقة


ولكن انا ملقتش المكياج الاوفر وبس


ان ان اااااااه


تخيلوا لقيت ايه؟


حرق كبير اوى وظاهر جدا فى وشها للى يركز ويشوفو عن قرب


وشها كلو بالكامل محروق


ونظرتها الشرسه كانت بسبب ان حواجبها مرفوعين 88


لان واحد منهم اتحرق وخد المنظر دة وبالتالى هى خلت التانى يشبهله عشان يبقو اخوات


مقلكمش انا قعدت اكلمها كتير اوى فى اليوم ده وقضيت اليوم كله معاها حسيت انى عاوزة اعتذرلها عن اللى قلتو فى ضهرها اصلو مش اسلوبى انى اتريق على حد كدة


بس هقولها ايه انا كنت بقول عليكى المكياج بتاعك اوفر بس لما لقيت ان وشك محروق بالكامل حبيت اقولك اسفة


حسيت ان لازم اجلد نفسى وانى محتاجة سبعين شبشب زنوبه على دماغى وانى لسانى منقوع فى الزيت زى الكرباج السودانى


المهم يعنى حكمة اليوم متاخدتش عن حد فكرة الا لما تعرفه كويس


واوعى تستغرب من تصرفات حد الا لما تفهم ليه هو بيعمل كدة


انا اسفة اوى يا منى


انتظر تعليقاتكم

60 comments:

حاجات جوايا said...

ياربى
موقف صعب فعلا ومؤلم
حاسة بيكى والله
اوقات كتير بنعمل حاجات بايخة ونرجع نندم عليها ونحس اد ايه كنا صغيرين ومتصرفناش كويس

والقبول اصلا شئ يهبه الله من يشاء

فمتلوميش نفسك .. انتى مكنتيش تعرفى حقيقه الموقف

وبرضه متصاحبيهاش بدافع الشفقة

شوفى انتى كنتى مش بتحبيها ليه ؟؟؟
لو عشان الميكاب بس
يبقى خلاص استمرى فى صداقتك

ولو عشان موضوع تانى ونسيتيه كتكفير لذنبك نحوها
اممممممممممم

اعتقد ان احساس الشفقة هيطغى على علاقتك بيها فى الحالة دى وهيضايقك ويضايقها ..

استفت قلبك ..
وربنا معاكِ

تحياتى يا جميلة

سالى

wanna b a physician said...

اكيد مش المفروض نحكم عالناس من مظهرهم بس
ولو ان المظهر ساعات يدل على الجوهر فى بعض الشخصيات
انا مرة واحد معانا فى الدفعة كله مستغرب من طريق لبسه
بدءت ساعات اكلمه لقيته شخصية غلبانه جدا
لا تلومى نفسك كثيرا طالما اعترفتى بالخطأ
تحياتى

ولد مصري said...

هم يبكي وهم يضحك

ربنا سبحانه وتعالى يعفو عنا جميعا

هو الجميل في الموضوع ان الواحد المفروض دايما يراجع نفسه ولو لقى نفسه غلطان مايكابرش ويعترف بالخطأ ولو حتى كان اعتراف بينه وبين نفسه

على العموم ابقى خلي بالك المرة الجاية وبحلقي كويس في الناس وبلاش التضبيش اللي جايبنا ورا ده

معلش لو كلامي تقيل حبتين اعتبريه زي المكياج بتاع صاحبتك ويا ريت متضبشيش معايا انا كمان

واحد من البلد دى said...

دائما ما يقع الإنسان فى هذا الموقف وهو الخلط بين المظهر والجوهر...وتوقع أسباب التصرف دون السؤال عنها..ومش لازم تجلدى نفسك ولا حاجة....المهم إنك لحقتى تعتذرى لها-ولو بالتصرف- قبل يوم القيامة لأن ساعتها...لو أعتذرتي لها ما كانتش حتسامحك أبدا لأنها فى الوقت ده حتكون محتاجة جدا لأى حد يرفع شوية من ذنوبها...دامت لك نفسك اللوامة

بطوط حبوب said...

عارفه
الله يسامحك بجد
اصلى حسيت انى لو كنت مكانك تصرفى هيكون زى تصرفك
فحاسس بتانيم ضمير اوى
الله يسامحك بجد

صحفية روشة said...

سالى
والله ربنا وحده اللى اعلم انا قد ايه كنت زعلانه من نفسى
اصلى عمرى مااتكلمت على حد كدة
يوم ما اتكلم يطلع الموقف كدة كان صعب اوى
انا مش مصاحبها اشفاقا
لكن هى نفسها تكون معايا ومع شلتى وبتحب تقعد معانا وخصوصا انها ملهاش حد تصاحبه
فبحاول احققلها امنيه هى عاوزاها

صحفية روشة said...

wanna be
انا كنت مستغربه من مكياجها لانه كان غريب
انا مش بتكلم على حد بيجط مكياج
انا كمان بحط مكياج
بس خلاص عرفت هى بتحط مكياج ليه
عشان تادرى بيه عيوب وشها

صحفية روشة said...

ولد مصرى
كنت هاخد بالى من الاول ازاى بس مع كميه المكياج الرهيبه دى
انا مخدتش بالى الا لما شوفت وشها فى الشمس
ربنا يسامحنى

صحفية روشة said...

واحد من البلد دى
انا مقلتش ان جوهرها وحش عشان مظهرها
انا بس مكنش عاجبنى مكياجها الكتير منظره ملفت بجد
لكن اللى هيكون ملفت اكتر منه لو مشيت من غير مكياج
انا كان قصدى اعملها حاجة هى عاوزها
وانى اعرفها عليا وعلى شلتى
اصلها بتحب تضحك على كلامنا

صحفية روشة said...

بطوط حبوب
لو كنت مكانى كنت حسيت اكتر كمان
ربنا يسامحنى بقة

بنت مصريه said...

انتى جميله قوى يا صحفيه انك حسيتى بالزنب وانا ف البدايه كنت متأكده ان البنت دى فى حاجه ف وشها وبتداريها
ربنا معاها و معانا
اه على فكره انا و واحد من البلد دى اتصالحنا كان فيه سوء تفاهم هو اللى عمل القلبه دى
الشيطان بقى تقولى ايه
ابن لزين وانا بقدم اعتزارى ليه فى مدونتك
لانى محبش حد يزعل منى
سلام يا قمر

صحفية روشة said...

بنت مصرية
شكرا لزيارتك
والف مبروك على مصالحتك لواحد من البلد دى انا كنت زعلانة اوى من اللى بينكم ده
بس يلا حصل خير

*سمر* said...

متأنبيش نفسك على اللى فات ..اهم حاجة انك تصحبيها دلوقتى زى ما هى عايزة ..
وده يعلمنا ان احنا فعلا منحكمش على حد الا لما نعرفه كويس ..زى ما انتى قلتى باظبط ..حتى تجنبا للذنوب..وعمة بلاها كلام عاالناس خالص ..احسن برده :))
وتانى متأنبش نفسك اوى كده ..كلنا خطائين ..اهم حاجة تساعديها

استمتعت بمدونتك ..
والسلام ختام

أنا حر said...

أخطأنا كتير وبنحتاج نجلد نفسنا كتير بعدد أخطأنا بس الشيء الوحيد اللي يغفر لينا اننا نصلح الغلط ده
انت عملتي كده صلحتي الخطأ اللي ارتكبتيه وده شيء عظيم قوي
تحياتي

غراب said...

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

المهم يعنى حكمة اليوم متاخدتش عن حد فكرة الا لما تعرفه كويس

واوعى تستغرب من تصرفات حد الا لما تفهم ليه هو بيعمل كدة

عندك حق فعلا
ياللا حصل خير

Ehab said...

هيييييييه
هنضربك علقه هنضربك علقه
استني اجيب السلك بتاع الكهربا اللي بابا كان بيضربنا بيه والسوعك شويه علشان ضميرك يستريح

معلش مش قصدي اتريق
بس انتي عارفه النداله بتحكم بقى
المهم يعني بصي كتير قوي بنغلط في فهمنا لشخص معين ونحكم عليه من المظاهر بس ده طبيعي اي حد فينا كان هيتصرف نفس تصرفك ده
ربنا يحفظها ويعوضها خير عن ابتلائها
ويغفرلك ظنك
ويسعدكم انتم الأتنين

سلاااااااااااااااااااام

zOzO said...

وانا في نص البوست كنت هقولك انصحيها عشان المايك اب ده
واهو ممكن تسمع كلامك


بس لما كملت قراه
بس زعلت في نفسي
ربنا يكون في عون البنت دي اكيد بتقابل مشاكل ياما بسبب الموضوع ده
بجد ربنا يصبرها


ولو انتي شايفاها انها كويسه وتستاهل صاحبيها ومش تحسسيها بالحاجه دي وخليكي حريصه وخدي بالك عشان ممكن تجرحيها ومش تقصدي


تحياتي يا صحفيه

دعاء مواجهات said...

بصراحة انتى كنتى غلطانة اوى

وبصراحة اكتر
كتيير مننا بيحكموا بالشكل دة وانا منهم

وف الاخر بغير رايي حسب التعامل مع الشخصية

متجلديش نفسك.....

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

السلام عليكم
احساس شديد اوى والموقف دة حصلى كتير فى الجامعة بس تخيلى انك ممكن تكونى احسن صداقة تلاقيها فى حياتك
لان ربنا لما بياخد من حد حاجة بيوضوا فى حاجات تانية
انا انتيم الجامعة واحدة كفيفة وواحدة ايديها تعبانة لكن دول اعز صديقاتى وكانو مبتسمين للحياة و اسعد ايام عمرى قضتها معاهم وبيعلموا الواحد الصبر الجمل فهم جير مثال على الصبر
واةةةةة فكرتينى بيهم

Empress appy said...

يا حبيبتى بجد صعبه عليا
وعارفاكى طبعا شعنونه
المهم استغفرى ربنا
وحاولى تقربى منها واحتويها واطلبى منها تسامحك علشان انتى كنت مش عاوزة تكلميها وخلاص
المهم بقى الحل الكويس تعالى وانا اديلك علقه محترمه هههههههههخخخخخخخخخ وفرصه بقى اضرب فيكى لغايه لما يبان لك اصحاب

أحمد بكر said...

موقف مزعج بجد
بس مكانش لازم تفضحى الدنيا و تعدى تقولى للبنت انا مكنتش اعرف ان وشك محروق انتى كده بتحرجيها اكتر كان ممكن تعملى كان محصلش حاجه و كان مكنش فى اى حاجه و تبتدى معاها صفحه جديده على طول كمان اللى هيزيد احرجها اكتر انها تحس انك بتكلميها علشان صعبانه عليكى
تحياتى و متنسيش الهديه ادينى علقت اهو

الفارس الملثم said...

جميل اوي البوست ده يا صحفية لانه بيحمل اكتر من معني .

اولهم اننا منحكمش عاي بالمظاهر المهم اللي جوه الروح

ثانيا :احنا ساعات بنتسرع في الحكم علي الناس اللي بنعرفهم ولازم ندي لينا وليهم فرصة وبلاش الانطباعات السريعة دي وكلنا مرينا بالخطأ ده

تسلم ايدك علي البوست الجمبل والرائع ده

تحياتي
محمد

maYHam said...

مش عارف إنت زعلانة ليه من نفسك .... كلنا ا ستشناء كنا هنعمل كده ... كويس إنك ماطلعتيش فيها .... في ناس ممكن بكل بساطة تبص لواحدة زيها بقرف وإمتعاض وتديها وش خشب تمام....
بس الفايدة الحلوة غنك تعلمتي الحكمة بنفسك

موناليزا said...

انتى جميلة اوى على فكرة مش كل الناس عندهم شجاعة الاعتراف بالخطأ حتى بينهم وبين نفسهم وجميلة نصيحتك الاخيرة لانها بناء عن تجربة حية وياريت لو تدعيلها دايما بظهر الغيب

ftafeet said...

تصدقى بجد صعبتى عليا اوى حسيت بيكى بجد الواحد بيبقى مدايق اد ايه

لانى من غير ذكر تفاصيل حصل معايا موقف مشابه بظبط وبجدبقيت مدايقه اوى من نفسى بعدها
يابنتى انتى صاحبيها وعامليها كويس وبس واستغفرى ربنا وادام مش عادتك انك تتريئى على حد خلاص يبقى انتى مش هاتعملى كده تانى
ياستتى يارب يكتر من امثالك كده

نونااااا

صحفية روشة said...

سمر
انا خلاص حرمت لا يمكن اعمل كدة تانى
بس برده ضميرى بيوجعنى

صحفية روشة said...

انا حر
اتمنى اكون كفرت عن ذنبى فعلا

صحفية روشة said...

غراب
يارب تكون الحكمة عجبتك وتعمل بيها
سلام

صحفية روشة said...

الشنكوتى الكبير
اوك كلنا بنغلط
بس اشمعنا اللى بيغلطو من اصحابى ضميرهم بيرتاح بسرعة وانا لا
ربنا يغفرلى
وبطل نداله

صحفية روشة said...

زوزو
فعلا ربنا يصبرها لانها متقدرش تخرج من غير مكياج يدارى عيوب الحرق
وكمان لبسها مش مناسب اطلاقا لكميات المكياج دى وخصوصا انها لبسها متدين

صحفية روشة said...

دعاء مواجهات
عارفة انى كنت غلطانه
واكيد انا دلوقتى بتعامل معاها حسب شخصيتها وخصوصا انى لقيتها طيبه وملهاش فى حاجة

صحفية روشة said...

رئيسه حزب الاحلام
انا مصدقة انا لو ربنا خد حاجة من حد بيعوضها فى حاجات تانيه وخصوصا انها حبوبه اوى وجريئة وانا بحب البنات الجريئة مش المسهوكة
_____________________
مبسوطة اوى انك اتكلمتى عن جزء من حياتك حاسه اننا هنبقى اصحاب بجد

صحفية روشة said...

ابى
انا مقدرش اطلب منها تسامحنى عشان انا مقلتلهاش اصلا انا بحكى للبلوجريه اخواتى فى الكار كنوع من التكفير عن الذنوب
وانا خلاص بقيت بكلمها
___________________________
لو ضربتى انا كمان هضرب وبالالم كمان واللى يطرقع ميتحسبش

صحفية روشة said...

baker
هو فعلا مزعج بس يظهر انك مكنتش مركز وانت بتقرا انا مقلتلهاش الموضوع من اصله
وهى متعرفش حاجة
وانا قضيت معاها اليوم دة كله كنوع من التكفير عن الذنب وعشان احققلها حاجة هى عاوزها انها تتعرف عليا وعلى شلتى
ابقى ركز
اكيد هزورك

صحفية روشة said...

الفارس الملثم
غايب بقالك شويه كدة انما واحشنا والله
احمد ربنا انى مريت بيه وانا فى السن ده عشان ممرش بيه وانا كبر من كدة ويعمل مشاكل اكبر
متنساش انا صحيح اكبر من سنى لكن ممكن استعيل فيها
شكرا على اعجابك بالبوست يا محمد

صحفية روشة said...

انا من كنت محتاجا
لا انا مش بعاند وانا غلطانة
ولو غلطانة اعترف
وكويس انى اتعلمت حاجة زى دى وانا فى السن ده
اهو درس اتعلمتهفى حياتى

صحفية روشة said...

موناليزا
ميرسى ليكى كلامك لخطبنى خلانى مش على بعضى مش عارفة ارد اقول ايه
ويارب النصيحة تكون عجبتك واوع تقعى فى نفس غلطى
ولو حصل
اعترفى
الاعتراف بالحق فضيله

صحفية روشة said...

فتافيت
منورانى يا قمر
انا وانتى فى الهوا سوا
المهم الاعتراف بالخطأ
العند فى الحاجات دى مش حلو
شكرا ليكى

قوس قزح said...

اول زيارة لى لمدونتك
موقف مخجل و بيحصل كتير المهم اللى بعد كده
مش هقولك خاليها صاحبتك المقربة علشان ميكونش ده نتيجة احساسك بالذنب و مفيش صداقة بتتبنى على كده
لكن حاولى تساعدها بطرق غير محسوسة
دايما ادعيها انها تشارك فى انشطة معاكى و مع اصحابك
فى انواع ميك اب اغلى شوية و بتكون مش ظاهرة اوى حاولى انك توجهيها لاستخدمها كأنك بتتكلمى عن اعجابك بالنوع
فى حاجات كتير ممكن تعمليها بدل الجلد ده :)

تحياتى و مودتى

أم أحمد said...

ماحدش بيتعلم بالساهل ... خلاص عفي الله عما سلف ... بس انتي بقي ممكن تهديها نوع بودرة من النضيف اوكريم اساس ... اومش لازم تهديها ممكن تعرفيها النوع النضيف ايه
وربنا يصبرها علي مابلاها

أم أحمد said...

نسيت اقولكمدونة لوحة شرف جميلة أوي وانتي مختارة موضوعات أنا نفسي لما قريتها من أول مرة في مدوناتها عجبتني موت
تحياتي

عبدالرحمن الشافعي said...

السلام عليكم
في تجارب يا نمنومة ....لازم الإنسام يتعلم منها ......
زي تجربتك دي بالظبط .....
بس المشكلة إن الواحد يتعلم من غلطه .....والصراحة ...وبدون خجل ....أنا فعلا إعانيكمن هذه المشكلة ...
أجد الناس ينصحوني.....
وأنا قل ما أتعلم من غلطي ....
هي دي المشكلة .,....
علشان ممكن ما يكونشي إلي قدامك واحد صاحبك أو واحدة صاحبتك ....وممكن كمان تحرجي نفسيتها ...
فا إ‘نتيمش محتاجة جلد ولا حاجة ....إنتي بس إتعلمي من غلطك
...
وكل حاجة تبقى كويسة ...
معلش علشان أنا إتأخرت في الرد ....

وأنا كتبت موضوع جديد ... موضوعي ده مش محجتاج لا مكياج أوفر ولا حاجة ...
هو محتاج تعليق مننك ويكمل .,...

ههههه
تقبلي مروري وتحياتي
ودمتم دائما بخير
الواد الرخم الصغنون ...:عبدالرحمن ياسين

أشرف حمدي said...

أووووووف
اييييي . جامدة دي
حصل خير يا نميمة
بس قصة مؤثرة وتدوينة متميزة
تحياتي

بحبك يامصر said...

فعلا الموقف صعب وفعلا الواحد لازم يتأنى فى الحكم على غيره لازم يكون قريب منى كفايه عشان اقدر احكم عليه
تحياتى لشجاعتك على لوم نفسك على الموقف

تــــايه ومش تـــايه said...

انا اوقات بحكم على ناس من بعيد ولما اعرفهم كويس ببقى صح .
بس المشكله انى احكم على حد ويطلع عكس الانطباع اللى كنت واخدو عنو
بس انا بقولو انى كنت فاكرك كذا وكذا وطلعت كذا

صحفية روشة said...

ام احمد
فكرتك فوق الرائعة انا فعلا هديلها نوع بودرة كويسه بس يارب تكون مناسبه ليها

صحفية روشة said...

ام احمد
شكرا لزيراتك للوحه الشرف
يارب تكونى من متابعيها الدائمين

صحفية روشة said...

عبد الرحمن ياسين
انا اتعلمت من تجربتى فعلا
بس حاول انت تتعلم من غيرك لانه ممكن يكون مر بتجربه زيي فتلاقى عنده النصيحة زيي
انشاء الله هزورك

صحفية روشة said...

د.اشرف
واحشنا والله
بتقول جامدة وانت بعيد اما لو كنت مكانى كنت هتعمل ايه لما تفاجأ ان الشخص اللى انت بتشوفه من سنه ونص شكله كدة

صحفية روشة said...

بحبك يا مصر
شكرا لتعليقك
وانا دايما محكمش على حد الا لما اعرفه بس هى ضربت معايا كدة المرة دى

صحفية روشة said...

تايه ومش تايه
انا فى الغالب بحكم على ناس ويطلع حكمى صح بس مش من بعيد لما اقعد مرة واحدة على الاقل مع الشخص ده
وحكايه بقولو انا كنت فاكرك كذا وكذا
دى بتحصل معايا
الناس بتقولى كنا مفكرينك رخمه بس طلعتى فرفوشه

صحفية روشة said...

راينبو
معلش تعليقك فات عليا بس برده هرد عليه
نصيحه ميه ميه
لازم اقعدها وسط الشله ونطلع كلنا مكياجنا ونوريها احنا بنشترى ايه عشان تشترى زينا

عبد من عباد الله said...

انا من اللي بيقولوا عليها سنها اكبر من عقلها ؟!! وممكن استعيل ؟! اما اللي حياخد حاجه من البلوج ليله امه سوده ؟!!!!

اين انا يا اولادي ؟؟

شكراً لحضرتك ولاوني لقلة ذكائي معرفتش انا في بلوج ولا في مهرجان العرايس ولا دخلت حته غلط ...نتمنى لكي التوفيق

بنت أبيها said...

فعلا كتير بتحصل معانا مواقف وبنندم اننا اخدنا فكرة عن شخص وهوه مش كده خالص

وفعلا كل ما يحصل موقف زى ده بفتكر حديث الرسول صلى الله عليه وسلم

"اتخذ لاخيك سبعين عذرا فان لم تجد قل لعله عذر لا اعلمه"

صحفية روشة said...

عبد من عباد الله
لو مش عاوز تزورنى تانى براحتك انا مش بتحايل على حد عشان يزورنى
ثانيا انا ليا الناس اللى بيقدرونى ومحدش قال انه مسرح عرايس قبل كدة
وبعد العك تقولى اتمنالك التوفيق
وانا كمان اتمنالك كل التوفيق
من قلبى والله

صحفية روشة said...

بنت ابيها
شكرا على الحديث ولازم احفظة زى اسمى الايام اللى جايه عشان مغلطش نفس الغلط مرتين

Tamer Nabil Moussa said...

دة كلام سليم

الانسان المفروض مش تخدعة المظاهر


تحياتى

صحفية روشة said...

تامر نبيل
انشاء الله مش هغلط الغلط دة تانى

عبد من عباد الله said...

لأ حضرتك يمكن فهمتيني غلط انا الجمل اللي كتبتها دي اكتر جمل عجبتني او شدتني بصراحه اما عن حكاية مسرح العرايس فكنت بهزر مش اكتر .. و من الواضح ان الهزار كان تقيل شويه عموماً انا اسف إن كنت دايقتك بس يمكن انا مرضيتش امدح في البوست لانه قبلي كتير مدحوا وقالوا كل الكلام كلامي انا حيجي ايه جنبهم حبقى اسمي مكرر وخلاص ولو فعلاً مدايقك بجد دخولي البلوج ممكن مدخلهوش تاني لو حضرتك عايزة .. عموماً انا اسف للمره التانيه

صحفية روشة said...

عبد من عباد الله
اوك كده الصورة وضحت اسفة انى مفهمتكش كويس من اول المرة عندى دى
وزيارتك تشرفنى
ما محبه الا بعد عداوة
ربنا ميجبش عداوة