Monday, April 7, 2008

الله يحرق دمكم زى ما حرقتو دمى


الله يحرق دمكم

اه انا اللى بقول ومش هاممنى بقة اليوم اللى نقول فيه اضراب عشان حقنا يرجعلنا ونعلم التجار الادب ويمكن الحومة كمان محدش يعمل اضراب

والناس اللى راحة تشترى كانتلوب واشى بقسماط وشيبسى ومولتو

الله يحرق دمكم مناظركم غاظتنى جدا

هتتعلمو تاخدوا حقوقكم امتى يا بشر

اه صحيح انا نسيت انتو معندكوش فكر عشان يبقى فى مبدا

هنقول ماشى مقدروش على المقاطعة مش عاوزين يستحملو

ومبداهم يعنى نجوع يعنى

بس دى مش حاجات اساسية خالص انا شوفت المناظر المستفذه دى بعينى

انا مقولتش متروحش اشغالكم لكن على الاقل قاطعو السلع فى اليوم ده

بهانة وحمدان مستنين اللى يجبلهم حقهم وشكلهم كدة عمرهم ما هيتحركو عشان يجيبوه

وانا من مكانى ده بقولها بعلو صوتى عشان خاطر حرقة الدم دى مش عارفة بنتقم من اية ولا من مين

لكن سادس كل يوم من كل شهر هضرب عن كل السلع مش هشترى حاجة
وبدون مظاهرات ملهاش لازمة وبدون مكوث فى البيت لكن مش هشترى حاجة

دعوة الى المقاطعة سادس كل يوم من كل شهر واللى عاوز يعمل زيي يقولى

عاوزين نبقى رجاله مرة واحدة بدل ما اثبتنا للحكومة ان العيب مننا واننا احنا المتخاذلين مش هما واننا ساعة الجد مفيش وبق ولوك لوك وفعل مفيش طلعنا عيال

سبحان من صبر حكومة مبارك والسادات وناصر علينا ده احنا شعب مش نافع

اتفو عليكم واحد واحد من اللى شوفتهم بيشترو حرقتو دمى

حسبى الله ونعم الوكيل

28 comments:

تــــايه ومش تـــايه said...

بالراحه شويه على بهانه وحمدان .الناس بدات تفوق .وقربت متقلقيش

واحد من البلد دى said...

والله أنا مش عارف أقولك إيه؟أنا من وقت ما كنت فى المد
رسة وأنا باعانى من الموضوع ده.كل ما أحاول أعمل تغيير أو إعتراض على أى حاجة ما ينفعش.بس أنا خيبتى كانت تقيلة أوى .أصل أصحابى كانوا دايما يحمسونى ويقولولى (إحنا كلنا معاك)أروح عامل فيها عمك مصطفى كامل.وأطالب بحقوق الشعب_قصدى الطلبة_وفى الأخر ألاقينى خدت على( قف......ا)وماحدش وقف معاياوفيهم اللى سكت واللى أعترف من أول قلم وهكذا..يعنى الموضوع مش جديد على الشعب المصرى..ولو عايزة حاجة تشفى غليلك.أدخلى البلوج بتاعى...حتلاقى حاجة جميلة جداااااااا....أرق تحياتى(ملحوظة)أنا دخلت البلوج ده عن طريق ...د/أشرف حمدى

الـسـيـدة نـون said...

ليكى حق طبعا يتحرق دمى
ده انا امبارح وديت ابنى الحضانةمن غير عصير
وقلت لجوزى ماتشتريش عصير
وفهمت ابنى انه يكتفى بشرب المية ولو شاف حد من صحابه بيشرب عصير
قلتله متبصش عليهم علشان عيب حد يبص على حد وهو بياكل
وقلتله بكرة هابقى اجيبلك عصير علشان النهاردة مش هينفع اشتريلك حاجة خالص

طب ما هو ابنى عندى اغلى من اى حاجة فى الدنيا
بس بجد كان نفسى اعمل حاجة
وانا قاعدة فى البيت
وبجد دمى اتحرق لما اختى قالتلى انها وهى ماشية بصت على سوبر ماركت لاقيته مليان بشر وكلهم بيشتروا طلباتهم عادى جدا
واللى خارج بجبنة فلمنك واللى خارج بكرتونة بيض
حاجة بجد تحرق الدم

بس عموما انا فخورة بنفسى
على الاقل
انا عملت اللى عليا واللى قدرت عليه
ياريت المرة الجاية الكل يعمل اللى عليه

تحياتى ليكى
اختك خيخة

بطوط حبوب said...

فى ناس اصلا مش مقتنعه بفكره الاضراب
مش مقتنعه مظنش تقدرى تحاسبى حد على قناعاته الى تقدرى تحاسبيه الى قال هضرب ومضربش
انا طبعا كان عندى امتحان فى اليوم ده فملحتقش اسأل نفسى انت عايز تضرب ولا لأ

FaceMoon said...

عندك حق تتنرفزى والله انا عن نفسى شفت كتير زيك كدة بس مش حنقدر نعملهم حاجة لازم الاحساس يجى من جواهم هما ويكونوا مقتنعين بية
وحتى الناس اللى ضربت فهمت الاضراب غلط زى الناس اللى خربت فى المحلة واكيد انتوا شفتوا ودة مش معنى الاضراب دة اسمة قلة ادب

Empress appy said...

يا نهارك ابيض بتدعى لاضراب تانى يا مجنونه ههههههههه
هيقبضوا عليكى يبقى احسن واخلص منك ههههههه واحتل البلوج بس متخافيش هسيب لكى خطيبكى انا عينى على البلوج بس

بص انتى قولتى الله فيه الخير ناس تحرق الدم خلاص بس
هضرب معاكى بس فكرينى يا مجنونه

Tamer Nabil Moussa said...

شوفى خليكى هادية وكل شىء قدامك عادى هو فى حاجة جديدة او غريبة عليكى اول مرة تشوفيها بالعكش دى حاجة قديمة وبقت موضة عند الكتير من الناس ومن غير ها مفيش حياة عندهم


طيب انزلى الشارع واختارى اى حد وقوللى لية ياريت يكون عندك فكر شوفى هيقول اية ليكى



بس خلى بالك على نفسك

تحياتى

khobayb said...

المقاطعة هي السبيل المهذب لإبداء اعتراضك على شئ ما

منتهى المنطقية أن تمتنع عن شراء بضائع من ترفضه

قاعدة عامة

---

أحييك على دعوتك

---

لو بيننا ناس تضحي برغباتها في سبيل حقوقها !!

صحفية روشة said...

تايه ومش تايه
لو كانو فايقين كانو عملو اضراب
ولو كانو قربو يفوقو كانو عملو نص اضراب
لكن للاسف مكنش فى اضراب خالص

صحفية روشة said...

واحد من البلد دى
والله انا كنتت زيك فى المدرسة وعملت مشكلة كبيرة اوى فى 3 ثانوى واصحابى عرفونى معنى النداله نتج عنها انه كان هيتعملى استدعاء ولى امر وفصل غير نهائى
لكن ربنا ستر
ومن بعدها مروحتش المدرسة تانى ابدا وخد 3 ثانوى من منازلهم وغبت طول السنة وانبعتتلى جوابات انذار كتير واتفصلت
شوفت الكوارث دى كلها عشان وقفت ومفيش حد فى ضهرى
ملحوظة :اهلا بيك سواء داخل من عند د اشرف او من عند حد تانى لكن طالما من عند د اشرف يبقى ليك بنطه زيادة
هو اللى قالك ولا انت اللى دخلت كدة؟

صحفية روشة said...

اختى الجدعة اوى
بنت خيخة واى كلام
يعنى حتى ابنك الصغير عمل اضراب واللى اكبر منه باكتر من 20 سنه معملوش
تحياتى ليكى وانا اقدر اعتبر نفسى زيك
عملت اللى عليا

صحفية روشة said...

بطوط حبوب
بعنى اية مش مقتنعين بالاضراب
مش مقتنعين انهم ياخدو حقوقهم
اللى قال انا مش مقتنع بالاضراب فى نظرى
كحجة انه ميعملش
عامل زى البليد عمال يمسح السبورة وخلاص
انا كمان كان عندى امتحان ومروحتش
بس مش دعوة للمكوث فى البيت
دعوة لمقاطعة السلع فى يوم الاضراب

صحفية روشة said...

فيس مون
طبعا قله ادب اللى حصل فى المحلة
دة مش اسلوب لعرض وجهة النظر
لكن قلة الادب اللى بجد اننا لسه بينا ناس مش عارفه حقها فين ومعملتش اضراب

صحفية روشة said...

ابى
اول واحدة انضمت لفكرتى
بس يارب ميطلعش همك على بطنك وتنسى تضربى

صحفية روشة said...

تامر نبيل
ماهو دة اللى انا بتكلم عليه
الناس مش فاهمة
امتى هيفهمو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

صحفية روشة said...

خبيب
اتمنى انك تكون قصدك انك تنضملى
ويارب الناس تفهم حقها فين
وتتنازل شوية عشان تكسب فيما بعد

واحد من البلد دى said...

والله أنا لما باشوف حد بيعلق كتير على مدونات الأخرين باحب أتواصل معاهوأنا مريت عن طريق.د/أشرف.لكن مش هوه اللى قاللى .عموما.أرجو المرور لمدونتى لسماع تعليقك

Desert cat said...

مش مهم الناس التافهه اللى حرقت دمك دى
المهم فعلا ان فى ناس كتير عندها فكر والاضراب حقق نتيجة فوق المتوقعه مش تضربى ياستى يوم 6 من الشهر الجاى اضربى يوم 4
لانه هيكون اضراب تانى وعام
احييكى بجد

ba7re said...

كلامك مظبوط
حرقتو دمنا فعلا
و جاتكوا نيلة مليتوا البلد كمان :)

البلد دى مش هتفوق الا لما نبطل سلبية
و نبقى بنى ادمين بقى

و تحياتى على مدونتك الجميلة و ارائك المميزة

و سلام
صحفى برضه بس مش روش :)

صحفية روشة said...

واحد من البلد دى
اهلا بيك على اى حال
وجودك مرحب بيه فى مدونتى

صحفية روشة said...

قطة الصحراء
لو عام هضرب يوم 4 اوك
بس هضرب يوم 6 كمان

صحفية روشة said...

بحرى
شكرا لتعليقك
مش مهم الاسماء دى مجرد اسماء مس مهم تكون روش او لا
المهم يكون ليك صوت

صوت من مصر said...

حسبى الله ونعم الوكيل
ابسط رد
اوعى تنسى 4 مايو
وكان يوم اسود يوم ما جه

صحفية روشة said...

صوت من مصر
مش هنسى

بطوط حبوب said...

مش مقتنع بالاضراب زى البوست ده
اظن هيوضح اوى يعنى ايه مش مقتنع بالاضراب
البوست مش فى صفحتى ولسه جديد
كلكى هنا

صحفية روشة said...

بطوط حبوب
اكيد لو مش مقتنع بالاضراب لازم يكون عندك اسباب
مع انى مش مقتنعة ان فى سبب يمنعنا عن الاضراب
وهضغط على اللينك كمان شوية واشوف فى ايه

ياسر said...

صراحة حاجة تغيظ
وتجنن لما 20في المية
يعملوا اضراب والباقي يقولك
وانا مالي يا عم هو انا الا هحل
المشكلة قمة العبط والغباء
واحد تاني تيجي تقوليلة تعالي
نخرج الشارع نقول لاا لاا لاا
يقول لاا ياعم انا صاحب عيال
صراحة وبلاا نفاق دة مش حرق
دم دة ضغط وقريب سكتة قلبية
هف

صحفية روشة said...

ياسر
لو كل واحد بدأ بنفسه المشكله هتتحل
لكن مين
ده احنا المصريين