Tuesday, January 22, 2008

بين المسلم والمسيحى.....نسيو انهم انسان


رغى ودش وكلام كتير فى موضوع المسلم والمسيحى
طول عمرنا مسلمين ومسيحين فى مصر جسد واحد وبلد واحد اية اللى جرى ؟ وبتتقال كلمه مسيحى على استحياء كدة واكنها كلمة وعيب ونوطى صوتنا ومنقلهاش قدام واحد مسيحى واكنها حاجة بيخجل هو منها او بتجرح مشاعره مع انه عادى يعنى انا واصحابى المسيحين بنتكلم بدون حدود او خطوط حمرا زى انا وكريستين ويوستينا اصحابى اللى معايا
اللى خلانى اقول كدة الجو اللى فى الجامعة من اول ما تدخل لحد ما تطلع اول ما يشوفو واحدة بشعرها دى شكلها كدة مسيحية ويبدأو يبعدو عن صدقاتها وتبقى مش اكتر من سلامو عليكم
ولما تيجى تصاحب او تتعرف على ناس جداد اول ما تدخل لو اتعرفت على مسيحين تبقى انت كمسلم غريب وشاذ عن القاعدة ازاى تصاحبى مسيحين طب ما تصاحبى المسلمين اولى منهم مسلم اية ومسيحى ايه بس هو انا لما بصاحب حد لازم يكون موافقنى فى كل ارائى ومعتقداتى عادى يعنى بلاش النظرة العنصرية دى بس اصل الموضوع زاد عن حدة معايا اليومين دول وبما ان انا منتشرة فى الجامعة بالطول والعرض ومش برضى ازعل حد لما يجى يكلمنى فكل من هب ودب بيكلمنى وانا بحب كدة اصلا _انى اكون جماهيرية_ لقيت اكتر من واحدة بيعلقو على كونى بكلم البنات المسيحيات وبصاحبهم فى الجامعة واكنى اول واحدة اصاحب مسيحيات او اول مره هما يشوفو مسيحين
وواحدة ساذجة بتقولى انا مش بحبهم دة انا مش بطيقهم
فسألتها ايه السبب ؟
زى الجزمة معرفتش ترد
عارفين لية ؟ لان مفيش سبب اصلا وعلى فكره من باب العلم بالشئ دول بشر عاديين زينا والله وبياكلو وبيشربو وبيحبو وبيكرهو ومصريين بردو ولا بلاش دى عشان اصلا الوطنية وحب مصر انعدم فى كل الناس اليومين دول اصلا وبقت كلمة تضحك
دايما اللى بيتكلمو على المسيحين بالطريقة اللى ساذجين مفيش سبب لكلامهم دة بالعكس دة انا بحس انهم لذاذ وبيحبو يثبتو نفسهم ومتنسوش انهم 15% بس من البلد عشان كدة بيسعو دايما لاثبات جدارتهم ودى اكتر حاجة بتعجبنى فيهم انهم بيحاولو يعمو عيون الناس عن نظرتهم العنصرية وبيخلوهم يبصو لحاجات اهم
عارفين ان مرة واحدة بتتحدانى انها تعرف المسيحيى اول ما تشوفو من (انفه) فانا طبعا احب ارخم وريتها واحدة وقولتلها دى مسيحية ولا لا
قالتلى مسيحية عشان (انفها) معقوفة الهيئة
على فكرة البنت اللى هى قالت عليها مسيحية دى كانت مسلمة وانا عرفاها بس هى مش تعرفنى يا خبيتك ياختى ياللى عاملا فيها برم وواد جامد يعنى وقعتى فى اول اختبار

طب عارفين انا السنة اللى فاتت كنت لسة محولة من الجامعة اللى كنت فيها قبل كدة للجامعة اللى انا فيها دلوقت دى وطبعا فاتنى كتير
سألت اكتر من واحدة على السكاشن ولا واحدة عبرتنى وكانت مادة (فن اتصال بالجماهير) عارفين مين اللى ادانى السكاشن _كريستين _صاحبتى بنوتة زى العسل هبلة حبتين بس عادى نفوت دى
والسنة دى بردة فاتنى سكاشن مادة معيدة رخمممممة موووووووت طبعا مش استاذة امل لانى بحبها هكتبلكم عنها بعدين هى كمان زى العسل وانا بحبها
المهم تفتكرو بعد ما سألت فلانة وعلانة عن السكاشن ومحدش عبرنى كلاكيت تانى مرة تفتكرو مين اللى ادانى السكاشن؟
يوستينا_ صاحبتى التانية بردة والله بت عسولة بس هى مش هبلة اوى زى كريستين سورى يا كريستين انتى عسل بردة خليكى انتى الكبيرة ومتفهمنيش غلط
شوفتو بقة مين اللى دايما بينفعنى وبيكتبلى اسمى فى السكاشن لما اكون مش موجودة طبعا ما عدا سكشن الاستاذة امل لانى مش بفوت فيه مرة لانى بستفاد بجد وعلى فكرة بردة عشان مبقاش ناكرة للجميل نور صاحبتى الجديدة بس اصلى مجبتش سيرتها لانها مسلمه ملهاش دعوة بالموضوع دة طالع عينها معايا فى المذاكرة والكتب والتلخيص وبتكتب اسمى فى السكاشن بردة
هههههههههه
عارفين اللى هيفرق بين مسلم ومسيحى بعد كدة ويجي يتكلم فى الموضوع دة فى وشى ملوش عندى غير الكوتشى الاديداس
فى انتظار تعليقكم

2 comments:

Anonymous said...

كلامك حقيقة والله
انا على طول بشوف تمييز فى المعاملة بين الطلبة وبعضها وبين الاساتذة والطلبة
امتى امخاخنا هتنضف بقة

صحفية روشة said...

امخاخنا هتنضف لما نتعلم احترام حرية العقيدة والفكر